Annons

”Välstånd och sysselsättning står på spel”

Rikspolitik
Näringslivet behöver kunna resa inom landet och ut i världen. Men flera rapporter visar hur Sveriges tillgänglighet med flyg halkar efter övriga Europa i efterdyningarna av pandemin. Kalmars tillgänglighet med flyg är halverad sedan innan pandemin
Debatt • Publicerad 3 april 2024
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Vi kan konstatera att avståndet mellan våra anläggningar i vårt län, Sverige och omvärlden blir för långt med minskat flyg.”
”Vi kan konstatera att avståndet mellan våra anläggningar i vårt län, Sverige och omvärlden blir för långt med minskat flyg.”Foto: Linda Eliasson

Trenden måste brytas. Framgångsrika företag behöver tillgång till marknader och kompetens i andra länder, och utan flyget är det inte möjligt att driva företag i hela landet. Välstånd och sysselsättning står med andra ord på spel.

I en debattartikel i Dagens Nyheter skriver Jacob Wallenberg med flera andra representanter för näringslivet att den svenska isoleringen från omvärlden måste brytas. Att den gröna omställningen, jobben och tillväxten kräver goda flygförbindelser med omvärlden och de föreslår därför slopad flygskatt, satsningar på Arlanda och bättre transporter till och från flygplatsen.

Annons

Vi vill sälla oss till deras ståndpunkter och komplettera med behovet av motsvarande satsningar på flyg i hela landet. Vi kan konstatera att avståndet mellan våra anläggningar i vårt län, Sverige och omvärlden blir för långt med minskat flyg.

Även om vissa möten nu genomförs digitalt behöver den gröna omställning som vi bidrar till, arbetskraft och kompetenser från hela världen. Även att träffa våra partners och kunder är avgörande för att göra affärer. Därför är den nationella tillgängligheten också viktig jämte den internationella.

Precis som i övriga näringslivet är det lönsamma flygföretag som har förmåga att göra omställningen. Endast lönsamma flygbolag kan ta risken att investera i ny teknik och betala det högre priset för hållbart flygbränsle.

Eftersom flygets infrastruktur betalas genom passagerare och frakt, är vikten av lönsamhet ännu högre för flygbranschen. Så som finansieringssystemet ser ut ska passagerare och frakt genom sålda resor och transporter även finansiera nya tankstationer för hållbara bränslen och laddstolpar.

Vi vill därför:

# Att regeringen slopar flygskatten som driver trafik ur landet. Skatten har ingen klimatstyrande effekt utan är en fiskal skatt som skadar Sveriges tillgänglighet och konkurrenskraft, särskilt när EU beslutat om gemensamma klimatkrav på flyget.

# Att det blir enklare för resenärer att ta sig till och igenom flygplatserna med snabbare säkerhets- och passkontroller, och att det blir enklare att resa vidare med andra transporter som tåg.

# Att regeringen utser en samordnande myndighet med ansvar för flyget i uppgift att säkra Sveriges tillgänglighet.

Vi företagare kommer fortsätta att resa, och vi behöver gör det på ett mer ansvarsfullt sätt med minskad klimatpåverkan. Även regeringen behöver dra sitt strå till stacken.

Thomas Johansson, vd Norden Machinery

Annons

Johan Lundberg, vd OKG

Magnus Krantz, vd Börjes Logistik & Spedition

Annons
Annons
Annons
Annons