Annons

”Stoppa hastighetsbegränsningarna”

Trafikpolitik
”Den 1 december sänkte Trafikverket hastighetsbegränsningarna på 121 mil statlig väg i landet”
Debatt • Publicerad 28 december 2020
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
"Hastighetssänkningarna har genomförts enligt principen att alla vägar med ”måttlig eller betydande trafik” ska ha högsta hastighet 80 om de inte har mittseparering.”
"Hastighetssänkningarna har genomförts enligt principen att alla vägar med ”måttlig eller betydande trafik” ska ha högsta hastighet 80 om de inte har mittseparering.”Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Sänkningen är en konsekvens av myndighetens tillämpning av de riktlinjer man fått från regeringen. Några av er har kanske redan tagit er till eller från jobb eller barnens fritidsaktiviteter och fått er restid förlängd som en konsekvens av detta. Några av er kände till sänkningarna redan tidigare medan andra blev överraskade av de nya skyltarna som avtäcktes idag.

Hastighetssänkningarna har genomförts enligt principen att alla vägar med ”måttlig eller betydande trafik” ska ha högsta hastighet 80 om de inte har mittseparering.

Annons

De berörda vägarna finns i hela Sverige, från Ystad i Söder till Gällivare i Norr, och flera regioner som präglas av långa avstånd och gles befolkning är extra hårt drabbade, så som Värmland och Dalarna.

Sänkningen har genomförts trots att kritiken mot beslutet har varit massiv. Lokalpolitiker i flera berörda län och kommuner har pekat på att dessa omfattande hastighetssänkningar leder till längre arbetspendlingstider och försämrad tillgänglighet och därmed livskvalitet för de som bor utanför centralorterna.

I stora delar av Sveriges landsbygder, inte minst i norrlandslänen, saknar de flesta av vägarna mötesseparation. Beslut om medel till re-investeringar i den omfattning som behövs för att förhindra denna utveckling finns tyvärr inte. Hastighetssänkningarna är således en konsekvens av långvarigt uteblivet vägunderhåll och politisk ovilja att göra satsningar på vår gemensamma väginfrastruktur.

Detta betyder att de sänkning av hastighetsbegränsningarna på 121 mil väg vi ser idag sannolikt bara är början och att de som valt att bo utanför stadskärnorna kommer att få betala för regeringens misslyckade infrastrukturpolitik genom förlängda restider.

Eric Palmqvist (SD), riksdagsledamot med ansvar för regional tillväxt.

Annons
Annons
Annons
Annons