Annons

"Skulle vi tackat nej till en förfrågan från Lufthansa”

Replik på debattinlägg om Frankfurtflyget, publicerad 24 april.
Kritik från Miljöpartiet mot en ny flyglinje förvånar nog få. Förvånansvärt dock med felaktigheterna i argumentationen mot flyget och linjen.
Debatt • Publicerad 26 maj 2021
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Den nya flyglinjen tillkommer på kommersiella grunder och flygbolagets bedömning, inte på bekostnad av regionens ekonomi.”
”Den nya flyglinjen tillkommer på kommersiella grunder och flygbolagets bedömning, inte på bekostnad av regionens ekonomi.”Foto: SUVAD MRKONJIC

Alla transportslag behövs i vår region och den klimatpåverkan de orsakar måste tas på stort allvar. Därför har vi högt satta klimatmål för all verksamhet, inklusive flygplatsen.

När debattörerna lyfter fram Naturvårdsverket och Chalmers rapport om utsläppen från svenskarnas flygresor blir det tydligt – de har inte läst hela rapporten. Utsläppsökningen skedde mellan 1991 och 1998, för att därefter bli stabil, trots att resandet nästan dubblerats sen dess.

Annons

Detta beror till stor del på effektivare flygplan, tekniskt sett redo att flygas på koldioxidneutrala bränslen. Globalt investeras nu i produktionsanläggningar för förnybara bränslen. I Sverige står både Preem och St1i startgroparna för storskalig biojetproduktion. Flera projekt tittar på hur olika råvaror, som insamlad koldioxid, kan bli en del i bränslebytet, fullt realistiskt inom några år.

Att Frankfurtlinjen per automatik bidrar till högre utsläpp är fel. I dag tar många bilen till Köpenhamn för att flyga därifrån. En direktlinje gör att resan till/från Kastrup försvinner. Vi minskar onödiga omvägar och även byten av flyg, vilket ger mindre utsläpp. Vi har beslutat jobba proaktivt med omställningen. Direktflyg mellan Kalmar och Frankfurt kommer därför ske med en andel biobränsle i tanken. Dessutom hamnar intäkter kopplade till resandet i Kalmar län, i stället för i Köpenhamnsområdet. Intäkter som gör att vi kan fortsätta utveckla länets infrastruktur klimatsmart och resandemöjligheter som gör vår region mer attraktiv för näringslivet, besökarna och invånarna.

Den nya flyglinjen tillkommer på kommersiella grunder och flygbolagets bedömning, inte på bekostnad av regionens ekonomi. En förfrågan från ett av världens största flygbolag, helägt av tyska staten och med starka krav från sina ägare att delta i klimatomställningen. Skulle vi tackat nej till en förfrågan från Lufthansa?

Hur intäkterna och överskotten fördelas inom Sveriges flygplatsinfrastruktur är en fråga för regeringen. I dag stannar vinsterna i statliga Swedavia medan regionala flygplatser får finansieras via de regionala ägarna. Orimligt anser vi.

Angelica Katsanidou (S), regionstyrelsens ordförande

Johan Persson (S), kommunalråd Kalmar kommun

Anders Andersson (C), ordförande styrelsen Kalmar Öland Airport

Annons
Annons
Annons
Annons