Annons

"S och C är oseriösa om Frankfurt-flygets koldioxidutsläpp”

Slutreplik i debatt om Frankfurtflyget, tidigare inlägg 17 april och 26 maj.
Flygbranschen måste, precis som alla andra sektorer, dramatiskt minska sina koldioxidutsläpp. För Miljöpartiet är detta självklart, eftersom den globala uppvärmningen kommer ha plågsamma följder för mänskligheten i hundratals år framåt.
Debatt • Publicerad 2 juni 2021
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
"Vi lämnar till er läsare själva att avgöra: tror ni att S och C tänkte på klimatet när Frankfurt-linjen beslutades?”
"Vi lämnar till er läsare själva att avgöra: tror ni att S och C tänkte på klimatet när Frankfurt-linjen beslutades?”Foto: SUVAD MRKONJIC

Förstår S och C klimatfrågan? Vi tvivlar faktiskt efter att ha läst repliken från Angelica Katsanidou, Johan Persson och Anders Andersson. Hela deras argumentation vilar på att ny teknik "står i startgroparna" för att minska utsläppen – om "några år".

Vi beskrev i vår inledande text varför vi omöjligen kan klara Parisavtalet med det synsättet. Vi har inte "några år" på oss! Länets koldioxidbudget tar i nuvarande takt slut om bara fem år - därefter medger Parisavtalet oss inte att släppa ut något mer.

Annons

Lyssnar man på vetenskapen så måste flyget minska sina utsläpp både genom ny teknik och minskat flygande. Med Frankfurt-flyget styr S och C istället mot ökat flygande, och därmed mot ökade utsläpp. Det är faktiskt lite pinsamt att Angelica, Johan och Anders förnekar detta. Om de verkligen ville veta hade de kunnat göra en konsekvensanalys istället för att killgissa.

S-företrädarna skriver i sin replik att vi yttrat felaktigheter men klarar inte att lista en enda. Gällande ekonomin noterar vi i alla fall att S och C tyst accepterar vår beskrivning av hur Kalmar Öland Airport under lång tid räddats av mångmiljon-subventioner från kommun, region och stat.

Det är talande att deras svar är att det är "orättvist" att staten inte pytsar in ännu mer pengar. Men visst - det måste vara svårt att försvara att regionen gått in med så mycket pengar i en flygplats som norra länshalvan inte har någon nytta av.

Vi lämnar till er läsare själva att avgöra: tror ni att S och C tänkte på klimatet när Frankfurt-linjen beslutades? Eller, tror ni att de väldigt, väldigt gärna vill ha internationellt flyg till Kalmar, och säger lite vad som helst för att motivera den?

Max Troendlé (MP), gruppledare Kalmar och språkrör Kalmar län

Caroline Axelsson (MP), språkrör Kalmar län

Martin Arvidsson (MP)

Annons
Annons
Annons
Annons