Annons

"Prischock på bränsle knäcker en landsbygdskommun som Nybro”

Kommunpolitik i Nybro
”Det som bidragit till den prischock vi nu ser på exempelvis diesel, är att Sverige idag har ett krav på inblandning av biobränsle i bensin och diesel, som går betydligt längre än vad EU har som mål.”
Debatt • Publicerad 24 januari 2022
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
"För våra åkerier som är en betydelsefull del av vår kommun, innebär det per lastbil, upp mot 400 000 kronor i ökade kostnader.”
"För våra åkerier som är en betydelsefull del av vår kommun, innebär det per lastbil, upp mot 400 000 kronor i ökade kostnader.”Foto: Adam Ihse/TT

EU-målet är 14 procents inblandning 2030. Sverige har sedan årsskiftet, redan 30,5 procents inblandning i diesel och regeringens mål är att Sverige ska ligga på 66 procents inblandning till 2030. Tillsammans med inblandningen i bensin ligger Sverige redan väsentligt högre än vad som EU begär att vi ska göra om åtta år. Och nuvarande regering vill gå mer än dubbelt så långt

Kravet på inblandning, även kallat reduktionsplikten, är tänkt att minska klimatutsläppen i transportsektorn som står för ungefär en tredjedel, och bilismen för en femtedel, av utsläppen i Sverige. Att minska utsläppen är naturligtvis mycket viktigt. Men konsekvensen av en hög reduktionsplikt är kraftigt dyrare bensin och framför allt diesel vilket slår hårt mot en landsbygdskommun som Nybro med den inte minst omfattande åkerinäring som här finns.

Annons

Sverige har, som en konsekvens av reduktionsplikten, fått världens dyraste diesel. Idag tangerar dieselpriset 21 kronor litern och reduktionsplikten har bara från fjolåret höjt priset med 2 kronor. I Nybros fall har drivmedelspriserna nått en nivå och når än högre nivåer framåt som helt enkelt inte är hållbara för kommunens utveckling.

Stefan Lagesson (KD), gruppledare  Nybro.
Stefan Lagesson (KD), gruppledare Nybro.Foto: Jan Stenqvist
”Barnfamiljer, pensionärer och människor på landsbygden som inte kan välja bort bilen på samma sätt som i större städer med tillgång till exempelvis tunnelbanenät och pendeltåg, får helt enkelt betala dyrt när priserna höjs av regeringen.”
Stefan Lagesson (KD), gruppledare Nybro

Enligt regeringens prognos förväntas dieselpriset, till följd av reduktionsplikten, stiga med ytterligare 6–7 kronor per liter (inklusive moms) fram till 2030. Med det senaste årets råvarupriser kan priset på dieseln snarare bli 9–10 kronor dyrare, till följd av reduktionsplikten. Med de prisuppgångarna skulle en barnfamilj i Nybro som kör 3000 mil per år betala mellan 12 000 och 17 000 kr mer i dieselkostnader år 2030 jämfört med idag.

För våra åkerier som är en betydelsefull del av vår kommun, innebär det per lastbil, upp mot 400 000 kronor i ökade kostnader. Detta utöver de höga priser vi ser redan idag. Vi är nu i det läget att åkare med långa tecknade avtal, antingen tvingas köra med förlust eller helt enkelt avbryta ingångna avtal med efterföljande risk för uppsägningar eller rent av nedläggning av verksamheten.

Barnfamiljer, pensionärer och människor på landsbygden som inte kan välja bort bilen på samma sätt som i större städer med tillgång till exempelvis tunnelbanenät och pendeltåg, får helt enkelt betala dyrt när priserna höjs av regeringen. För våra företagare, jordbrukare och skogsbrukare, innebär de snabbt stigande priserna ett mycket allvarligt problem i ett redan ansträngt läge. De åkerier, bussföretag och lantbrukare som konkurrerar med andra länder drabbas hårt när priserna i Sverige är så mycket högre än i konkurrenternas hemländer. Och om svenskt jordbruk med sin goda djurhållning slås ut till förmån för andra länders, ofta sämre alternativ, är ju inget vunnet. Det kan rent av skada stödet för de klimatambitioner som vi ser som väldigt angelägna.

Vi kristdemokrater vill verka för att Sveriges nuvarande, orimliga reduktionsplikt för drivmedel återgår till EU-direktivets mål för 2030. Detta innebär en omgående sänkning av dieselpriset med cirka 3 kronor och innebär att inblandningen av biobränsle blir 14 procent. Vi är positiva till att höja inblandningen framåt om tillgången på hållbart biodrivmedel finns utan att det driver upp priserna för konsumenterna.

Våra klimatmål måste kunna nås på ett sätt som låter människor vara med, snarare än ett där verksamheter och människors privatekonomi knäcks.

Stefan Lagesson (KD), gruppledare Nybro

Annons
Annons
Annons
Annons