Annons

"Nytänkande säljer fler bussbiljetter”

Kollektivtrafik
”Att arbeta hemifrån kommer att bli vanligare, det är de flesta bedömare överens om. Det som började som en åtgärd för att hindra smittspridning har visat sig fungera så bra för både arbetsgivare och anställda att det sannolikt kommer att fortsätta även efter pandemin.”
Debatt • Publicerad 31 augusti 2021
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Anders Andersson (KD): ”vi riskerar att behöva ta resurser från sjukvården för att bekosta bussar som kör tomma.”
Anders Andersson (KD): ”vi riskerar att behöva ta resurser från sjukvården för att bekosta bussar som kör tomma.”Foto: Roger Carlsson

För oss politiker som ansvarar för kollektivtrafiken ställer denna utveckling krav på nytänkande. Människors resor till arbetet är viktiga för vår verksamhet. Om vi inte ställer om och anpassar oss till den nya verkligheten, kommer vi att förlora både resenärer och intäkter. Och det har vi inte råd med. Under 2021 väntas Kalmar Länstrafik gå med över 100 miljoner kronor i förlust. Så kan det inte fortsätta.

Vad menar jag då med nytänkande? Jag syftar till exempel på vad man nu gör i vår grannregion Östergötland. Där beslutades nyligen att det ska införas ett takpris för enkelbiljetter. Köper man enkelbiljetter för en viss summa per månad, reser man automatiskt kostnadsfritt resten av månaden.

Annons

Ingen behöver således köpa en månadsbiljett som man inte vet om man kommer att utnyttja. Ingen behöver vara rädd för att kostnaden för enkelbiljetter drar iväg. På så sätt stärks kollektivtrafikens förmåga att konkurrera med bilen. Att åka buss blir enkelt och flexibelt – precis som det ska vara!

I Östergötland har politikerna också sedan tidigare, på initiativ från bland andra KD, beslutat om att biljettpriser ska variera med tiden på dygnet. Det är en tanke som har blivit än viktigare i och med coronapandemin. Kollektivtrafik är en strålande idé – men vi måste samtidigt vara medvetna om att trängsel faktiskt är en risk.

Genom att stimulera resenärer att resa mer utspritt över dagen minskar vi denna risk, samtidigt som vi kan attrahera fler resenärer till turer där bussarna idag går mer eller mindre tomma. Jag har i ett PM i december förra året framfört detta till majoriteten i vår region, men ännu inte sett någon tydlig reaktion.

Det finns många andra idéer runtom i kollektivtrafik-Sverige. Jag vill att vi i Kalmar län öppet och nyfiket tar till oss hur andra kollektivtrafikansvariga angriper de utmaningar som alla står inför. Allt kanske inte passar oss, men vi bör pröva allt och behålla det bästa.

Alternativet att inte göra någonting utan hoppas på att alltsammans blåser över menar jag är ett stort risktagande. Vi riskerar att få en kollektivtrafik som inte motsvarar människors förväntningar, som inte lever upp till människors behov och som därför inte heller ger oss de intäkter vi behöver för att hålla trafiken igång. Och framför allt: vi riskerar att behöva ta resurser från sjukvården för att bekosta bussar som kör tomma.

Anders Andersson (KD), oppositionsråd och vice ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Annons
Annons
Annons
Annons