GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

”Nu är det dags att prata om elefanten i rummet för besöksnäringen”

”Lösningen på personalbristen är direkt kopplat till lönsamheten. Det räcker inte med att vi är en “kul” bransch att jobba i.”
Krögaren Martin Bergvall Nilsson efterlyser en bättre hållbarare ekonomi för besöksnäringen.
Krögaren Martin Bergvall Nilsson efterlyser en bättre hållbarare ekonomi för besöksnäringen.
Foto: Montage
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Ett inlägg i debatten kring att krögare är bekymrade över personalbrist:

Det är ett återkommande mönster inför varje sommarsäsong, brist på arbetskraft och kompetens, stressade krögare som letar med ljus och lykta efter personal. Samtidigt rustar regionen med att ösa in pengar i destinationssatsningar och nya strategier för besöksnäringen. Bara inom Destination Kalmar jobbar i dag runt 30 personer med uppdraget att locka människor till vår kommun vilket är helt rätt.

Här är politikerna för en gångs skull typ eniga. Det här med att människor från hela världen kommer till Kalmar och Öland för att spendera kulor på mat, logi och evenemang är en av nycklarna till framgång. Det talas om besöksnäringen som hållbar basnäring för framtiden. Och alla trender pekar mot att vi nu och en bra tid framöver vill ha unika och hållbara upplevelser, förväntningarna hos framtidens gäst blir högre, spektakulära naturupplevelser är en trend bland många. Lägg där till att näringens framfart inte bara skapar massvis av arbetstillfällen utan även sysselsättning för livsmedelsindustrin och andra näringar inom tjänstesektorn som krokar arm med besöksnäringen. Kort och gott, alla tjänar på en attraktiv besöksnäring, ja det är till och med så att en och en annan kotte kanske flyttar hit för att det var gutt i Kalmar.

Men i samma veva är näringen kraftigt sårad i sviterna av pandemin.

Trots att att restauranger och hotell hamnat i strålkastarljuset och sympatin för vår näring har varit stor så är branschen kraftigt skuldsatt. Restriktioner, uteblivna stöd och alldeles för långa handläggningar har gjort att vi är i den största krisen någonsin.

Samtidigt stöttas vi lokalt när tillsynsavgifter och markupplåtelser slopas och nya presentkort trycks. Hatten av för det men det är dags att lyfta blicken och prata om elefanten i rummet för näringen.

"Ska besöksnäringen bli en attraktiv näring för alla så behöver lönerna höjas för de med kompetens och för att attrahera människor att utbilda sig inom vårt område."

För den primära utmaningen för branschen handlar egentligen inte om personalbristen, den är sekundär. Den största utmaningen är lönsamheten som såklart är direkt kopplad till kompetensförsörjningen. Den generella lönsamheten (om man ens lyckas med att vara lönsam) är, enligt SCB, 2–3 procent. Det vill säga man får över hela 3 kronor på en hundralapp, detta med en redan för låg lönebild för de anställda.

Men varför har vi så svårt i branschen att skapa en hållbar ekonomi? Är det så att vi inte är bättre? Eller är vi för billiga? Är vi för dåliga på att ta betalt? Är vi inte tillräckligt bra arbetsgivare? Säkert är det så i flera fall. Men lösningen på personalbristen är direkt kopplat till lönsamheten. Det räcker inte med att vi är en “kul” bransch att jobba i. Ska besöksnäringen bli en attraktiv näring för alla så behöver lönerna höjas för de med kompetens och för att attrahera människor att utbilda sig inom vårt område.

Hjälp oss återstarta besöksnäringen. Det finns redan flera konkreta förslag till åtgärder på bordet som skulle träffa rätt direkt. Här är de två viktigaste.

• Sänk momsen för mat och logi till 6 procent under minst två år. Många länder i Europa har redan gått före i detta avseende.

• Sänk arbetsgivaravgifterna för besöksnäringen och ge oss därmed möjlighet att investera i vår personal och våra verksamheter till att bli mer lönsamma.

Höj anslaget till Visit Sweden kraftigt. Turismens exportvärde är 144 miljarder kronor och coronautbrottet har inneburit att den internationella turismen till Sverige i det närmaste helt stoppats, vilket fått enorma konsekvenser för den svenska besöksnäringen. Till exempel står utländska turister för 9 miljoner gästnätter.

Jag uppmanar härmed alla lokala politiker med intresse för besöksnäringen, oavsett partitillhörighet, att påverka sina partikollegor i maktens korridorer för en bättre hållbar ekonomi för vår viktiga näring. Jag är övertygad om att alla vinner på det i längden. Kom ihåg att civilisationen kom med grytor och kastruller.

Martin Bergvall Nilsson,

Krögare och styrelseledamot Visita Södra

Läs mer