Annons

”KLT kan spara 60-80 miljoner genom att slopa HVO-bränslet”

Almedalen 2023, Sverigedemokraterna
Kollektivtrafiken i Kalmar län beräknas i år gå med hela 70 miljoner kronor i underskott. Den politiska majoriteten i regionen, S, C och V, väljer att göra besparingar bland annat genom att dra in kvälls- och natturer, minska turtätheten på dagtid och ersätta tåg med bussar.
Debatt • Publicerad 1 juli 2023
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”KLT skulle enkelt kunna spara 60-80 miljoner per år genom att frångå användningen av biodieseln HVO.”
”KLT skulle enkelt kunna spara 60-80 miljoner per år genom att frångå användningen av biodieseln HVO.”Foto: Herman Rydeberg

De besparingsförslagen räcker dock inte långt, så mer är att vänta. För Sverigedemokraterna är det självklart att prioritera människors rätt att kunna bo och leva i hela vårt län och effektivt och prisvärt kunna ta sig till sina arbetsplatser, skolor och fritidssysslor.

Vi väljer därför istället ett helt annat förslag. KLT skulle enkelt kunna spara 60-80 miljoner per år genom att frångå användningen av biodieseln HVO.

Annons

Regionens styrande politiker har sedan många år tillbaka låst fast sig vid en övergång till biodrivmedel. Ett av dessa är HVO (hydrerade vegetabiliska oljor), som är ett syntetiskt bränsle som kemiskt är mycket likt fossil diesel och därigenom kan användas i dieselmotorer.

Martin Kirchberg (SD), regionråd.
Martin Kirchberg (SD), regionråd.Foto: Mats Holmertz
”Det finns gott om politiska beslut som motiveras med att det påstås vara bra för klimatet, men någon prislapp finns nästan aldrig med när besluten ska fattas. Beslut tycks få kosta nästan vad som helst, och få vilka konsekvenser som helst, om det på något sätt går att motivera med klimatet.”
Martin Kirchberg (SD), regionråd.

Det tillverkas vanligen av palmolja, slaktavfall eller tallolja. Problemet är att HVO är extremt dyrt och det är inte ens miljövänligt, trots att “förnybart drivmedel” låter så bra och både miljön och klimatet används som argument för inköp. Kritik kommer från både miljöorganisationer och från forskare.

Till SVT har Stefan Wirsenius, docent i miljö- och resursanalys vid Chalmers i Göteborg, sagt att “Jag ser ju att en kraftigt ökad användning av biodrivmedel oundvikligen kommer att leda till stora miljö- och klimatskador”.

Det finns gott om politiska beslut som motiveras med att det påstås vara bra för klimatet, men någon prislapp finns nästan aldrig med när besluten ska fattas. Beslut tycks få kosta nästan vad som helst, och få vilka konsekvenser som helst, om det på något sätt går att motivera med klimatet.

S-C-V klappar sig här på axeln och spenderar många miljoner av skattebetalarnas pengar bara för att det ska verka som att de gör något bra, medan de i själva verket urholkar kollektivtrafiken.

Många fokuserar tyvärr så mycket på det gäckande klimatet så att de helt glömmer bort det som är här och nu: miljön. Två tredjedelar av råvaran i svensk HVO består i nuläget av slaktavfall och kadaver från så långt bort som Australien, som fraktas över halva jordklotet för att bli till bränsle i Sverige.

Tillgången till råvaror är begränsad och Sverige använde redan för några år sedan så mycket som en tredjedel av den globala produktionen. Det vore alltså helt ohållbart om fler länder tar efter Sverige, som trots detta skryter med att ha “gått före”.

Efterfrågan på HVO i västvärlden driver på skövling av regnskogar för att göra plats för plantager av oljepalm. Även om palmoljebaserad HVO inte längre används i Sverige så bidrar alltså ändå den svenska efterfrågan till stor miljöförstöring i andra världsdelar.

Att sluta använda HVO är att ta ansvar för skattebetalarnas pengar på riktigt. För Sverigedemokraterna är det självklart att prioritera en prisvärd och väl fungerande kollektivtrafik framför dyra och miljöförstörande biodrivmedel.

Martin Kirchberg (SD), regionråd

Annons
Annons
Annons
Annons