Annons

"Har Länsunionen gett upp allt hopp om 1177”

Regionpolitik
1177 Vårdguiden på telefon var revolutionerande när den infördes. Alla invånare i Sverige fick tillgång till medicinskt kvalitetssäkrad rådgivning dygnet runt
Debatt • Publicerad 16 juni 2021
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
"Alla reformer måste vårdas för att syftet ska uppnås. Det gäller också telefontjänsten 1177.”
"Alla reformer måste vårdas för att syftet ska uppnås. Det gäller också telefontjänsten 1177.”Foto: Anders Wiklund/TT

Genom att ringa 1177 kan individer och familjer antingen få råd om egenvård eller bli hänvisade rätt i en vårdapparat som annars kan vara svår att navigera i.

Ett stort arbete ligger till grund för att varumärket 1177 – som också är numret man ringer, oavsett var man bor – har blivit så starkt. Men alla reformer måste vårdas för att syftet ska uppnås. Det gäller också telefontjänsten 1177.

Annons

Tyvärr är resultaten för 1177 i Region Kalmar län allt sämre. Målet är att 95 procent av samtalen ska besvaras inom nio minuter. Men under 2020 var det bara sexton procent av samtalen som besvarades inom denna tid. Ändå var det trots pandemin inget extraordinärt år. Det har funnits tidigare toppar som har varit högre.

Jimmy Loord (KD), regionråd.
Jimmy Loord (KD), regionråd.Foto: Jan Stenqvist
”Människor tvingas söka vägledning på annat sätt, exempelvis genom att googla. Då har regionen svikit sitt ansvar att ge människor kvalitetssäkrat stöd.”
Jimmy Loord (KD), regionråd.

Från Kristdemokraternas sida har vi ofta påtalat bristerna som finns, men den styrande S-ledda majoriteten har antingen inte velat eller inte förmått agera.

Det är oroväckande. För vad händer när människor som ringer 1177 inte kommer fram i rimlig tid?

# Förtroendet för tjänsten sjunker.

# Människor känner sig tvingade att söka vård på andra sätt – att ringa ambulans eller åka till akuten, till exempel.

# Människor tvingas söka vägledning på annat sätt, exempelvis genom att googla. Då har regionen svikit sitt ansvar att ge människor kvalitetssäkrat stöd.

Allt detta bekymrar oss, men vi bekymras även av vad vi uppfattar som majoritetens försök att förminska betydelsen av 1177. Vid senaste mötet med regionfullmäktige framförde företrädare för majoriteten åsikten att 1177 bara är en av många möjligheter att kontakta vården, att det inte är någon särskilt kvalificerad rådgivning som sker och att telefonsamtal förlorar i betydelse i takt med att digitala alternativ växer fram. När de mål som majoriteten själv har satt upp inte nås, ändrar man inte på verksamheten utan tonar istället ner dess betydelse.

Från Kristdemokraternas sida har vi helt andra ambitioner. Vi tror att det är mycket viktigt att länets invånare kan få kontakt med vården på telefon, både idag och framgent. Vi är inte nöjda med sjunkande tillgänglighetssiffror. Vi ser ingen konflikt mellan ett välfungerande 1177 och digitala tjänster.

Tvärtom vill vi förvalta det förtroendekapital som har byggts upp i 1177 genom att utveckla tjänsten.

Dels måste informationsdelningen mellan 1177 och den fysiska vården bli smidigare än idag. Den som söker hjälp ska inte behöva upprepa hela sin historia vid varje ny vårdkontakt. Tvärtom bör den som visas vidare från 1177 kunna förvänta sig ett förberett och informerat mottagande.

Annons

Dels måste tekniken utvecklas. Möjligheter till bildöverföring och video är under införande, men naturligtvis måste materialet kunna delas med sjukhus och andra vårdinstanser. En person som visar upp bild eller video som 1177 inte kan bedöma ska kunna få hjälp från sjukhuset, inte behöva sätta sig i bilen för att själv åka dit.

En sådan utveckling av 1177 Vårdguiden bedömer vi som fullt möjlig. Vi tror att den skulle underlätta invånarnas liv och stärka deras hälsa, samtidigt som den skulle leda till att regionens resurser används mer effektivt. Men ska den bli verklighet måste det finnas en vilja och en övertygelse hos den politiska ledningen om att 1177 är värt att satsa på. Detta verkar idag dessvärre saknas.

Jimmy Loord (KD), regionråd

Annons
Annons
Annons
Annons