Annons

”Flyget är för billigt i jämförelse med tåget”

Replik i debatt om flygresor, tidigare inlägg 20 mars.
Det framkommer tydligt att för moderaterna står ordet hållbarhet bara för en kortsiktig ekonomisk utveckling och de blundar helt för begreppets allvar när det gäller vår planets överlevnad.
Debatt • Publicerad 3 april 2024
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Det är högst osannolikt att vi kommer att ha ett hållbart flyg inom de närmaste 20 åren.”
”Det är högst osannolikt att vi kommer att ha ett hållbart flyg inom de närmaste 20 åren.”Foto: Johan Nilsson/TT

Enligt Malin Sjölander och Hanne Lindqvist så ska vi fokusera på att minska utsläppen och användningen av fossila bränslen, men samtidigt vill de att vi prioriterar flyget framför tåget som transportmedel. Det är en omöjlig ekvation. Resultatet blir ökade utsläpp.

Klimatpolitiska rådets nyligen presenterade rapport sågar regeringen - man lever inte upp till klimatlagen och utsläppen minskar inte i den takt som behövs. Att då vilja öka utsläppen ytterligare genom att stimulera till ökat flygande med förslaget att ändra regionens och kommunens resepolicy är kontraproduktivt när det gäller att nå våra avtalade utsläppsmål.

Annons

I Norden släpper flyget ut 300 gånger mer koldioxid jämfört med tåget. Det är högst osannolikt att vi kommer att ha ett hållbart flyg inom de närmaste 20 åren. Vi behöver istället ytterligare subventionera miljövänliga transportmedel för att vi ska få ner utsläppen till 2030.

Flyget är för billigt i jämförelse med tåget. Om flyget betalade samma skatt som andra branscher skulle priset för en flygbiljett öka med cirka 90 procent. Flyg är befriat från både bränsleskatt, energiskatt och koldioxidskatt. Kalmar flygplats får dessutom stöd både från Kalmar kommun och från regionen.

Anna-Karin Nilsson, Klimataktion Kalmar

Annika Carlsson Wistedt, Miljöpartiet de gröna Kalmar

Annons
Annons
Annons
Annons