Annons

”Flyget är för billigt i jämförelse med tåget”

Slutreplik i debatt om flygresor. Tidigare inlägg 20 mars och 3 april.
Det är inte med någon större förvåning som vi kan läsa Anna-Karin Nilsson, Klimataktion Kalmar och Annika Carlsson Wistedt, Miljöpartiet, försvara allt utraderande av flygtrafik till och från Kalmar.
Debatt • Publicerad 29 april 2024
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Kalmar Öland Airport är en förutsättning för att vi ska ha något näringsliv kvar i södra länet.”
”Kalmar Öland Airport är en förutsättning för att vi ska ha något näringsliv kvar i södra länet.”Foto: Linda Eliasson

Inte med ett ord nämner de alla företags och stora organisationers behov att vara nära landet och övriga världen. Inte med ett ord nämner de att det är stora och små företag i hela länet som står för alla de skatteintäkter som de vill lägga vantarna på och satsa på miljöprojekt som är dåligt vetenskapligt underbyggda.

De nämner heller inte att det är vi skattebetalare som står för kostnaderna för i princip all infrastruktur till järnvägar, samtidigt som beläggningsgraden är låg. 2023 var endast cirka 30 procent av de utbjudna säteskilometerna fyllda. Den som anser att tåget är för dyrt bör rimligen kräva att tågbolagen börjar rea ut de tomma sätena först och främst.

Annons

Skulle flyget försvinna på de sträckor där tåg och flyg idag konkurrerar skulle den minskade konkurrensen innebära att tågresan snarare blir dyrare. Vem har råd eller tid att åka till Stockholm då? Att därtill påstå att flyget är befriat från koldioxidskatt är en ren lögn.

Flygplatsen i Kalmar en av Sveriges grönaste där man använder största möjliga andel biobränsle i inrikesflygningarna. Att Kalmar kommun och region Kalmar län stöttar flygplatsen är helt okontroversiellt. Regionen stöttar år ut och år in all kollektivtrafik med mer än halva biljettpriset; i det sammanhanget är stödet till flyget knappt jämförbart.

Kalmar Öland Airport är en förutsättning för att vi ska ha något näringsliv kvar i södra länet. Men ännu viktigare är det samhällsbärande flyget; ambulansflyg som räddar liv på svårt sjuka patienter och för tidigt födda barn, polisflyg, brandflyg och nu – efter Putins invasion av Ukraina – en viktig del av Sveriges försvar.

Är Miljöpartiet verkligen beredda att utsätta invånarna i Kalmar län för sådana risker och stänga ner all verksamhet på flygplatsen? För det är konsekvensen om Miljöpartiets symbolpolitik skulle börja verka i vårt län.

Malin Sjölander (M)

Hanne Lindqvist (M)

Annons
Annons
Annons
Annons