Annons

Det saknas omvärldsperspektiv i debatten om nya flyglinjen

Replik på insändaren ”Lägg korten på bordet om Frankfurtlinjen.”
I flera insändare från Fridays for future har man varnat för att öppna en flyglinje mellan Kalmar och Frankfurt.
Debatt • Publicerad 2 juli 2021
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Debattören efterlyser fler perspektiv i debatten om nya flyglinjen mellan Kalmar–Frankfurt.Foto: Håkon Mosvold Larsen

Det är de ökade koldioxidutsläppen från flyget man är rädd för. ”Det är inget mindre än allas vår framtid som står på spel”, skriver man i senaste insändaren angående flyglinjen.

Men här saknar man perspektiv. Visst kommer flyglinjen till Frankfurt med några tusen passagerare årligen att släppa ut koldioxid, det gör alla flyglinjer.

Annons

Frankfurt Airport hade 69,5 miljoner passagerare 2018. Nu betydligt färre på grund av pandemin, men man räknar nu med att öka med några miljoner passagerare varje år. Här spelar då Kalmarlinjen med några tusen passagerare årligen ingen roll.

Det finns 13 flygplatser i världen som är större än Frankfurt. Flera med över 100 miljoner passagerare årligen.

Sverige ligger där det ligger, i Europas utkant, det har vi att förhålla oss till. Vi är starkt beroende av bra och snabba förbindelser med omvärlden. Detta om vi skall kunna behålla företag och verksamhet i landet och kunna konkurrera med andra länder.

Däremot i det tättbebyggda Centraleuropa där miljonstäderna ligger tätt går det säkert bra att ersätta många flyglinjer med höghastighetståg.

Vi är också beroende av utländska turister, där många kommer med flyg. Turism är en av Sveriges viktigaste exportinkomster. 50 miljarder genererade turismen före pandemin.

Man kan också fundera över hur stor påverkan flyget har på koldioxidutsläppen jämfört med naturliga utsläpp som varmare hav ger upphov till. När flyget i princip stod stilla under 2020 fortsatte koldioxidhalten att öka i atmosfären.

FN:s väderorgan WMO skrev i en rapport i november 2020 att koncentrationen av växthusgaser i atmosfären nådde nya rekordnivåer under 2019 och sedan har fortsatt uppåt. Detta trots minskat resande – inte minst flygresande.

Per-Arne Erlandsson, Oskarshamn

Annons
Annons
Annons
Annons