"Bevisa att kunderna är de viktigaste”
Bolaget har kört ut hyresgästerna från merparten av kvarterslokalerna, visat ett lågt intresse för boendeinflytande och inte avsatt trivselmedel för sina hyresgäster.
För ett bolag som säger att sin verksamhet kretsar kring sina kunder borde det inte vara så svårt vid årshyresförhandlingen med Hyresgästföreningen. Att samarbetsvilja saknats visar de senaste tre åren då årshyresförhandlingarna strandat.
I år visade Hyresgästföreningen förhandlingsvilja genom att höja sitt ursprungsbud, som var rekordhögt från 2 till 3,5 procent. Trots detta ruckade inte Kalmarhem på sitt bud på 7 procent. I stället hänvisade bolaget att deras bud borde ha legat på cirka 15 procent.
Kalmarhem borde vara högst medvetna om att åtskilliga av deras hyresgäster är låginkomsttagare och ensamstående med barn. Dessa grupper drabbas hårt av kraftigt ökade levnadskostnader. Kalmarhems så kallade försvar är att de istället ska erbjuda dessa människor en annan billigare lägenhet.
Angående boendeinflytande så skriver Kalmarhem i sitt svar på Hyresgästföreningens tidigare debattinlägg att bolaget skapat ett eget koncept för boendeinflytande. Det är bra att en enkät genomförs men det är också den lägsta graden av inflytande enligt Boverkets inflytandetrappa.
För tio år sedan hade hyresgästerna tillgång till över 20 kvarterslokaler och idag finns det inte många kvar. Istället för verksamhet för hyresgästerna, hyrs lokalerna ut kommersiellt. Hyresgästföreningen ser lokalerna som en viktig del av hyresgästernas gemenskap och trivsel då dessa ofta användes till bland annat fester, möten och bröllop.
Kalmarhem gör lite för sina kunder men Hyresgästföreningen vill göra mer för hyresgästerna. Återigen vill vi uppmana Kalmarhem, förhandla seriöst och satsa mer på boendeinflytande och trivsel för hyresgästerna. Bevisa att kunderna är de viktigaste ni har.
Eva Hederstam, ordförande Hyresgästföreningen Kalmar Torsås Öland
Gunilla Johansson, ordförande förhandlingsdelegationen (Hgf) för Kalmarhem