Annons

”Bankkontor i cyberrymden”

Banker
”Handelsbanken meddelar att de ska minska antalet kontor från dagens 380 till ungefär 200 vid slutet av 2021, något som berör ungefär 1 000 anställda.”
Debatt • Publicerad 23 september 2020
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
"Nuförtiden undrar man vad banker över huvud taget sysslar med förutom dyr sparanderådgivning utan garanti och hantering av låneärenden.”
"Nuförtiden undrar man vad banker över huvud taget sysslar med förutom dyr sparanderådgivning utan garanti och hantering av låneärenden.”Foto: Henrik Montgomery/TT

Ledningen förklarar det här skiftet med att ”kunderna vill göra allt fler bankärenden digitalt”. ”Kundernas digitalisering har nu nått en punkt där banken kan ta ett nytt steg i sin utveckling – både på kontoren och på de digitala mötesplatserna”, uppger de i ett pressmeddelande. Handelsbanken kommer att satsa miljardbelopp på kommande åren för att ”nå en ny nivå i sitt digitala kunderbjudande”.

Vi kunder, vi bugar och tackar. Visst har vi kommit långt med digitaliseringen som banken har påtvingat oss. Vi har investerat i mobiltelefon samt dator med tillbehör och skrivare. Vi abonnerar internet och lägger ner timmar på att lära oss bankernas ständigt ändrade och krånglande system för att själv ska kunna sköta våra bankärenden.

Tamás Lakatos, debattör.
Tamás Lakatos, debattör.Foto: barometern
”Vi, vardagskunder, som enligt Handelsbankens vd har nått en brytningspunkt i vår digitala utveckling, får glatt finna oss i att bankerna så småningom kommer att försvinna i cyberrymden”
Tamás Lakatos, debattör
Annons

En gång i tiden belastade dessa kostnader bankerna. Bankärenden, till och med in- och utbetalning av riktiga pengar, hanterades av för ändamålet utbildad personal. Nu gör vi jobbet med egen utrustning och med eget material och arbete. Ändå tar banken bra betalt för förmånen att vi får offra våra egna resurser.

Säkerheten var också bankernas starka sida med vakter och välskyddade kassavalv. Numera har bankerna flyttat över säkerhetsansvaret till sina kunder. Begreppet bankrån har nästan försvunnit, medan butiksrån har blivit allt vanligare. Affärerna som inte har bankernas säkerhetssystem, fick ta över en del av bankärenden och i princip hela kontanthanteringen. Därmed blev butikerna rånarnas nya måltavla. Den mer yrkeskunniga kretsen av tidigare bankinriktade rövare har gått över till att med sofistikerade it-finesser lura skjortan av de digitaliserade kunderna.

Även om den aktuella nyheten handlar om Handelsbanken, gäller tendensen också alla andra banker. Samtidigt med den här utvecklingen, som snarare kan benämnas som avveckling, har bankerna också slutat med sin historiskt traditionella uppgift, att hantera kontanter.

”Vi ser nu att kunderna i en sådan omfattning använder digitala kanaler och andra sätt att mötas än via kontor att vi har nått fram till en tipping point”, citerar Barometern Handelsbankens vd Carina Åkerström.

Men vilket ärende kan man få uträttat på ett bankkontor i dag? Den gamla schlagern ställde frågan om vad de gör på banken efter klockan tre. Nuförtiden undrar man vad banker över huvud taget sysslar med förutom dyr sparanderådgivning utan garanti och hantering av låneärenden.

Javisst ja, de får nyttja alla våra inkomster utan ränta till oss men för stigande avgifter. De skickar regelbundet trakasserande brev till oss ”för kundkännedom”, trots att vi är deras kunder sedan första lönen, trots att de på öre registrerar och följer alla våra inkomster, utgifter och sparande. Dessutom förmedlar de våra viktigaste ekonomiska uppgifter direkt till skattemyndigheten. Naturligtvis utgörs en viss del av deras arbetsbelastning av att hjälpa oligarker, med tydligen begränsad kundkännedom, att tvätta undan belopp i miljardklass.

Vi, vardagskunder, som enligt Handelsbankens vd har nått en brytningspunkt i vår digitala utveckling, får glatt finna oss i att bankerna så småningom kommer att försvinna i cyberrymden och på nåder portionerar ut droppar till oss, av våra egna innehav hos dem.

Men hur ska det gå för de som av någon anledning inte kan eller vill hänga med i digitaliseringens kapplöpning, för de äldre, de funktionshindrade, de icke teknikintresserade och för de ekonomiskt svaga grupperna, efter att alla bankkontor med all mänsklig kontakt har försvunnit?

Tamás Lakatos, debattör

Annons
Annons
Annons
Annons