GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

"Använd sommaren för att bryta stillasittandet”

Friskvård
Nu är det snart sommarlov med långa ljusa kvällar och chans till härligt utomhushäng. Men för många väntar istället mer av innesittande och ökad skärmtid.
"När rörelse blir en naturlig del av vardagen i unga år bidrar det till en hälsosam och långsiktig relation till träning, vilket påverkar också den psykiska hälsan positivt.”
"När rörelse blir en naturlig del av vardagen i unga år bidrar det till en hälsosam och långsiktig relation till träning, vilket påverkar också den psykiska hälsan positivt.”
Foto: Sofia Hedman
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Pandemin har varit tuff för många ungdomar och bidragit till en isolerad och stillasittande livsstil. Det påverkar inte bara många enskilda här och idag. Det påverkar samhället i stort ur ett längre perspektiv.

Enligt siffror från WHO ligger Sverige i botten när det gäller andelen skolbarn som är tillräckligt fysiskt aktiva, det vill säga rör sig minst 60 minuter om dagen. Den negativa trenden måste vi hjälpas åt att vända. Inga mirakelkurer finns, men vi vet att om träning ska bli av så måste den vara kul och tricket är att hitta sitt sätt. När rörelse blir en naturlig del av vardagen i unga år bidrar det till en hälsosam och långsiktig relation till träning, vilket påverkar också den psykiska hälsan positivt.

Anna Strömblad, ordförande, Friskis&Svettis Kalmar
Anna Strömblad, ordförande, Friskis&Svettis Kalmar
Foto: Axel Herrlin

"Pandemin har varit tuff för många ungdomar och bidragit till en isolerad och stillasittande livsstil. Det påverkar inte bara många enskilda här och idag. Det påverkar samhället i stort ur ett längre perspektiv."

När vi i Friskis, med hjälp av Ungdomsbarometern tittat närmare på relationen till träning och hälsa i gruppen tonåringar (13-19 år) svarar 62 procent att den mest avgörande faktorn för att vilja träna, är att det ska vara roligt. Och 2 av 3 tonårstjejer uppger att de tränar för att må bättre psykiskt. Ungdomsbarometern visar att många unga upplever de förväntningar de har på sig själva som mycket stressande. Men det finns också en stor vilja att må bra. Det är något att ta fasta på.

I höst tar Friskis stora ungdomssatsning, med finansiering från ICA-stiftelsen, fart. Målet är att ge fler unga en möjlighet att hitta sin rörelse och ett sammanhang att trivas och utvecklas i. Vi finslipar träningsutbudet, söker nya sätt att nå ungdomar och fördjupar samarbetet med lokala idrottsföreningar och andra aktörer. Vi hoppas också starta samtal vid middagsbord, på skolor och politikernivå. För gemensamma krafttag och kreativa hjärnor runt om i landet behövs för att lyfta en generation som förtjänar en bra start i livet.

Friskis har en lång historia av att erbjuda barn och ungdomar möjlighet till träning. Vi har alltid haft som mål att vara en inkluderande plats med fokus på rörelseglädje som kontrast till den kroppsfixering och träningshets som kryper ner i åldrarna. Vi har bland annat engagerat tonårsinsinspiratörer i gymmen, utvecklat träningspass för olika åldrar och rörelseprogram för skolor och förskolor.

Nu växlar vi upp ytterligare - med tonåringar i fokus. Och vi hoppas att många vill hänga på - och göra, inte bara snacka. Många unga såklart, men också andra aktörer som kan vara med och underlätta att rörelse enkelt och smidigt kan bli av.

Tips för att få till mer rörelse under lovet:

# Vad är du nyfiken på att testa? För vissa är det styrketräning som lockar, för andra kanske rollerderby eller orientering. Googla ungdomsaktiviteter i din stad och hitta inspiration. Och spana in ditt närmsta Friskis.

# Har du upptäckt det stora träningsutbud som finns online? Öppet på Friskis hemsida finns flera olika träningspass och korta rörelsepauser, perfekta gaming-avbrott som på några minuter gör tanken klarare.

# Ha roligt tillsammans! Träna ihop, syskon, vänner eller förälder och tonåring. Kör fotboll i parken, sätt ihop en femkamp eller ta en promenad när ni snackar - det funkar både live och i telefon.

Anna Strömblad, ordförande, Friskis&Svettis Kalmar

Susanne Jidesten, generalsekreterare Friskis&Svettis

Natalie Olsén, verksamhetschef, Friskis&Svettis Kalmar

Mia Eknert, ordförande, Friskis&Svettis Nybro

Ulrika Martinell, verksamhetsledare, Friskis&Svettis Nybro

Läs mer