GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

”Alle man på däck”– för att stoppa klimatkrisen negativa effekter för Kalmar län”

Klimatkrisen
”FN:s klimatkonferens COP27 i Egypten har avslutats. Viktiga samtal fördes, men samtalen måste gå vidare i handling.”
Debarr • Publicerad 1 december 2022
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
"Vi måste ta gemensamt ansvar och hålla såväl oss själva som varandra ansvariga. Och agera tillsammans för att skapa förändring nu.”
"Vi måste ta gemensamt ansvar och hålla såväl oss själva som varandra ansvariga. Och agera tillsammans för att skapa förändring nu.”Foto: Peter Dejong

Ledande IPCC-forskare uppgav nyligen till SVT att ”den vetenskapliga diskussionen är över”. Klimatkrisen är ett vetenskapligt fastställt faktum, med ”100 procents säkerhet”, 1,5-gradersmålet ”i princip är kört” och att vi går mot tre graders uppvärmning. Faktum är att vi, om vi räknar bort haven, redan har nått 1,6 grader. Vi har även den senaste tiden kunnat läsa alltmer, bland annat i Dagens Nyheter, om vilka konsekvenser detta får för olika delar av Sverige. På sikt finns det en överhängande risk för allvarliga hot mot vatten-, el- och livsmedelsförsörjning i hela landet, även här i Kalmar län.

Den utmaning som klimatkrisen innebär är så omfattande att ingen enskild sektor i samhället kan lösa den ensam. Därför behövs en ”alle man på däck”-strategi. Regeringar kan reglera och ge incitament. Finanssektorn kan välja var de allokerar kapital och på så sätt bidra till förändring. Företag kan utveckla teknik, produkter och tjänster och påskynda klimatsmart innovation. Och global handel är den mekanism genom vilken mycket av denna innovation möjliggörs.

Det är också så vi kan stödja länder som har påbörjat sin industrialiseringsresa och måste hoppa över beroendet av fossila bränslen för att direkt använda grön teknik. Detta har blivit möjligt då kostnaderna för klimatvänlig energiproduktion och transport sjunkit i pris. Ytterligare en faktor som påskyndar omställningen till grön energi är en ökad medvetenhet och vilja att minska beroendet av olja och gasleveranser från auktoritära länder.

En vanlig uppmaning till den som skriver en debattartikel är att rikta sig tydligt mot en specifik person, aktör eller ledare. Vi tänker inte göra det. Vi skriver dessa ord ur insikten att samverkan mellan näringsliv, politik, akademi och civilsamhället kommer att spela en avgörande roll för att lindra krisen. Vi måste alla sluta peka finger på varandra och samarbeta för att hitta lösningar och teknikutveckling. Vi måste ta gemensamt ansvar och hålla såväl oss själva som varandra ansvariga. Och agera tillsammans för att skapa förändring nu.

Peter Dahlén, chef för amerikanska handelskammaren AmCham Sweden.

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Barometern och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.