Annons
Innehåll från ICA SUPERMARKET BORGHOLM

Storsponsorn och ICA-handlaren Richard Teern: ”Att synas på lagtröja är en win-win för alla parter”

Alla föreningar är lika viktiga. Små som stora. ICA-handlaren Richard Teern har gjort sig känd som idrottsfantast och storsponsor. Han är något av rubrikernas man och nu drömmer han om att gå i pension för att engagera sig ännu mer inom idrotten.
Den här texten är en annons. Den är inte skriven av tidningens journalister.

Att Richard Teern, 58 år, är en idrottsälskare av stora mått råder ingen som helst tvekan om. Listan över idrottsföreningar som hans butik sponsrat genom åren är hur lång som helst. Ingen nämnd, ingen glömd, skulle man nästan kunna säga.

– Jag gillar all slags idrott. Man kan inte bara hålla på ett enda lag, säger Richard Teern som driver succébutiken ICA Supermarket Borgholm tillsammans med sina två söner.

Butiken har gått bra i många år och det har gjort det möjligt att föra en aktiv sponsorverksamhet. Både lokalt på Öland och även längre bort. Första klubben att blir sponsrad är IFK Borgholm och den senaste heter IK Oskarshamn.

De allra flesta idrottsföreningar i Borgholms kommun får en slant av ICA Supermarket Borgholm. Men även större nationella klubbar får ta del av butikens stora sponsorkassa. Totalt handlar det om 2 miljoner kronor i rena sponsorpengar varje år.

– Vi har varit uppe i tre miljoner något år. Det är mycket pengar. Men jag tror inte att alla vet att vi är en jättestor sponsor, säger Richard Teern som tidigare suttit i Kalmar FF:s styrelse.

Men idag har han fokus på styrelseuppdrag i FBC Kalmarsund, Kalmar HC och IFK Borgholm.

”Det är egentligen ingen skillnad att driva en förening eller ett företag. För om du inte använder hjärtat när du fattar beslut, då kommer du ingen vart.”

Stora breda sporter som innebandy, hockey och fotboll. Men det räcker inte. Även tennis, ridsport och bouleliknande bowls, som är stort i Storbritannien, ligger Richard varmt om hjärtat. Det tillkommer många nya klubbar hela tiden.

– Vi hjälper till inom all idrott och kan jag vara med att bidra så gör jag det. Det ger så mycket tillbaka. Känslan att få gå på match. Känna stämningen och passionen. Alla som hejar och hälsar. Det är fantastiskt! säger Richard Teern.

När han sponsrade både Öster och Kalmar FF fick han dock erfara att inte alla supportrar uppskattade hans breda engagemang. Det blev många tidningsrubriker och hätska angrepp.

Men i Richards värld är det okej att heja på flera lag – oavsett var de befinner sig tabellmässigt och geografiskt.

– Många smålänningar har sommarhus på Öland och då är det viktigt att synas på Växjö Lakers tröjor, säger han.

Att ha butikens logotyp på en lagtröja är en win-win för alla parter, menar han. Samarbetet bygger på såväl affärsmässighet som hjärta. För utan hjärta kommer man ingenstans. Varken i företagsvärlden eller inom idrotten. Det är något av Richards motto här i livet och han har stor nytta av sitt ICA-handlar-jag som idrottsstyrelseproffs.

Richard Teerns butik rullar på bra, därför kan han delegera mycket jobb och lägga tid på sporten.
Richard Teerns butik rullar på bra, därför kan han delegera mycket jobb och lägga tid på sporten.

– Det är egentligen ingen skillnad att driva en förening eller ett företag. För om du inte använder hjärtat när du fattar beslut, då kommer du ingen vart. Det är därför många föreningar uppskattar min kompetens.

En minst lika viktig egenskap, både inom idrotten och näringslivet, är att vara öppensinnad. Den som lyssnar på vad andra har att säga, når resultat, förklarar Richard.

– Jag fick en fråga om jag ville vara med i ett projekt om psykisk hälsa med FBC Kalmarsund. Det tackade jag ja direkt till. Det är viktigt att folk mår bra och att man agerar i god tid. Hela föreningen ska gå en utbildning i hur man motarbetar psykisk ohälsa – det är ledare, tränare, spelare och styrelsen.

Det blir minst ett par matcher i veckan och för ett par år sedan engagerade han i konsertbolaget Only Live som bland annat arrangerar stora sommarkonserter i Borgholms slottsruin och på Vida Art.

Så hur hinner karln med allt samtidigt som han basar över en stor matbutik?

– Butiken går så pass bra att jag kan delegera det mesta. Mitt mål är att avveckla mig själv småningom. Då får jag ännu mer tid till att engagera mig i idrotten.

Mannen bakom Ica Supermarket Borgholm

Vem: Richard Teern, 58 år

Gör: Driver ICA Supermarket Borgholm. Satt tidigare i Kalmar FF:s styrelse. Gjort sig känd som storsponsor inom idrott.

ICA Supermarket Borgholm

Denna text är en annons producerad av Gota Media Brand Studio och inte av redaktionen. Vill du veta mer om hur vi arbetar med denna typ av material får du gärna kontakta oss på native@gotamedia.se