Annons
Insändare

Släpp på prestigen – gör om, gör rätt

Läste Berne Klysings (L) debattinlägg angående de 375 miljoner kronor som avsatts till ”trafiksäkerhetshöjande” åtgärder ursprungligen ämnade för sträckan Algutsrum till Borgholm.
Insändare • Publicerad 4 maj 2021
Detta är en insändare i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Att, som Berne Klysing beskriver dra 136:an öster om Glömminge kan bara innebära än större landskapsskövling och ingrepp i personliga förhållanden än delen vid Algutsrum”, skriver insändarskribenten.
”Att, som Berne Klysing beskriver dra 136:an öster om Glömminge kan bara innebära än större landskapsskövling och ingrepp i personliga förhållanden än delen vid Algutsrum”, skriver insändarskribenten.Foto: Johanna Eriksson

När Trafikverket rejält grottade ner sig i de från Region Kalmar Län avsatta medlen kom man snart fram till att de inte skulle räcka hela vägen.

Debatten handlar nu om sträckan från Algutsrum till Sönnneborg, inte ens fram till Glömminge.

Annons

Berne Klysing vill sätta detta kartritarprojekt i sammanhang med järnvägens utbyggnad på Öland? Berne Klysing är garanterat bättre historiskt bevandrad än att komma med så dåliga klyschor.

Berne Klysing beskriver vidare tryggare överfarter med gångtunnlar, vajerräcken, pendlarparkeringar med mera. Troligen kommer det inte att räcka med 375 miljoner man avser plöja ner på en sträcka av två kilometer. Berne Klysing vill ge en känga till före detta allianskamraterna i Centern genom att pådyvla dem uttrycket om de ”sparade 45 sekunderna”, ett påstående som ursprungligen kommer från Trafikverket och då gällde sträckan till Borgholm.

Berne Klysing tar vidare upp förbindelsen mellan Röhällavägen och Kyrkvägen med pendlarparkering vilken han, med eget hot, påstår ej blir av om inte resten av landskapsskövlingen blir av.

Jag vill påstå att det snabbaste, enklaste och billigaste sättet att nå ökad trafiksäkerhet är att i första hand separera de oskyddade trafikanterna från den redan i dag för fort körande fordonstrafiken. Bygg så kallade G/C-sträckor vid sidan av 136:an så slipper vi fler trafikdödade cyklister som ett exempel.

Trafikverket borde likt privata företag och personer vara så framsynt så man under hand löste in fastigheter man i sina framtidsscenarier kan bedöma ”ligga i vägen”. Ett exempel på privat framsynthet och därmed en troligt god investering är det markområde som ligger öster om 136:an och norr om Törnbottenvägen vilket är korsningen vid macken i Algutsrum. Ett exempel för att tangera Berne Klysings Glömminge är Trafikverkets ihärdiga beslut att genom åren avstå från att lösa in den före detta macken i Glömminge i korsningen 136:an och Glömminge Backe. Tomten hade passat väl in i en trafikcirkulationsplats likt den vid Brofästet i Färjestaden. Att bygga ut en pendlarparkering i Kyrkgatan verkar även det vara överdrivet då de 2–3 fordon som i dag busspendlar gott och väl får plats som Kyrkgatan ser ut i dag. Menar man allvar med pendlarstöd borde ”lokalbussen” som startar i Glömminge gå över kommungränsen och ha sin start vid en ”pendlarparkering” i Spjutterum eller Runsten.

Att, som Berne Klysing beskriver dra 136:an öster om Glömminge kan bara innebära än större landskapsskövling och ingrepp i personliga förhållanden än delen vid Algutsrum. Skola och förskola kommer då att bli inringad av trafik mot allt vad vetenskap säger om luftföroreningar i dessa miljöer.

Berne Klysing borde gå igenom det register över företag och föreningar vilka i dag har del eller stor del av sina intäkter genom den trafik vilken nu långsamt glider genom samhället och spontant stannar till för inköp av varor eller förfriskningar.

Det finns samhällen, nu totalt ”döda”, i liknande trafikplaneringar som teknokraterna hos Klt, vår region, med flera, nu gett sig den på att genomdriva bland annat med argumentet om några få sekunders snabbare, i bästa fall, körtid.

Släpp på prestigen, gör om, gör rätt!

Per-Ola T Nilsson

LÄS OCKSÅ:

Annons
Annons
Annons
Annons