Annons

Skattebetalarna får ta notan för bärgningen av glassbåten

Restaurang Badholmen uppger att de skänkte bort glassbåten åtta månader innan hon sjönk vid Norra kajen. Den nya ägaren är en kriminellt belastad man med skulder hos Kronofogden som inte kan betala för bärgningen.
Därför får skattebetalarna stå för notan på 789 313 kronor.
Barometern-OT:s granskning visar att det är oklart vem som egentligen äger båten.
Oskarshamn • Publicerad 30 augusti 2020 • Uppdaterad 11 februari 2021
Bilden är från 2017 då glassbåten låg vid Badholmen och var till salu.
Bilden är från 2017 då glassbåten låg vid Badholmen och var till salu.Foto: Roger Carlsson

Söndagen den 23 juni 2019 var glassbåtens saga all. Då sjönk skeppet obönhörligen till botten vid Norra kajen dit hon flyttats för att inte vara i vägen för Envisans mudderverk under hamnsaneringen. Enligt uppgift stannade länspumpen som höll henne flytande efter att någon stulit elkabeln.

I närmare två decennier har det 18,5 meter långa träskeppet legat förtöjt vid Badholmen i inre hamnen i Oskarshamn. Glassbåten har varit ett bekant inslag i stadsbilden och förutom glass har där serverats lättare maträtter. Men det har krävts pumpar för att hålla henne flytande.

Annons

Våren 2017 lades glassbåten ut till försäljning på Blocket för 95 000 kronor. Kristian Syrén, som sitter i styrelsen för Badholmen, sade till Barometern-OT att restaurangen skulle bygga en glassbar och att båten då skulle bli överflödig.

Båten tycks svårsåld och trots sänkt pris drar processen ut på tiden. Men den 16 oktober 2018 undertecknar Kristian Syrén ett överlåtelseavtal med en man från norra delarna av länet. Glassbåten ägs dock formellt av företaget Garnholmen AB. I styrelsen sitter Anmol Rattan och ytterligare en person, däremot inte Kristian Syrén.

I avtalet, tryckt på ett papper med Badholmens emblem på nämns ingen köpesumma. Däremot står det att båten överlåtes i befintligt skick och att den nya ägaren ska frakta bort båten i oktober/november 2018. Men så blir det inte. Glassbåten ligger kvar vid Norra Kajen ända tills hon alltså sjunker drygt åtta månader senare.

Mannen som tog över glassbåten har skulder och är dömd för ekonomisk brottslighet. Den 27 maj 2017 fattade Kronofogden beslut om utmätning på grund av skulder på 135 722 kronor. Det handlar om obetald skatt, fordonsskatt, böter, felparkeringsavgifter, trängselskatt samt avgifter till Brottsofferfonden.

År 2014 dömdes mannen till villkorlig dom för bokföringsbrott. ”NN saknar inkomst och har stora skulder. Ett bötesstraff framstår som meningslöst”, står det i domen från Kalmar tingsrätt. År 2013 dömdes personen även för misshandel.

När hamnsaneringen var avslutad flyttades båten aldrig tillbaka till sin ursprungliga plats.

– Den hade ny ägare och då kunde vi inte flytta tillbaka den. Anmol (Rattan, styrelseledamot i restaurang Badholmen, reds anm) ville inte ha tillbaka den och han hade ingen äganderätt, säger Bodil Liedberg Jönsson, beställarombud för hamnsaneringen.

Vid Badholmen är det betydligt grundare än vid Norra Kajen. När båten sjönk hamnade den på minst sex meters djup. Vid Badholmen kunde båten stå med skrovet på botten.

Eftersom Glassbåten sjönk på kommunalt vatten försökte kommunen få båtens nya ägare att frakta bort vraket. Men det har gått trögt.

Till slut tog kommunen hjälp av Kronofogden. Den 9 november 2019 fick ägaren två månader på sig att ta bort båten från den nymuddrade hamnbassängen.

Annons

Den 5 juni 2020 skickade Kronofogden en underrättelse om sökt handräckning till kommunen. Det betyder att Kronofogden ska hjälpa kommunen att ta upp glassbåten och sedan kräva ägaren på summan det kostar – om det finns några tillgångar. Men det gör det inte i det här fallet.

Den 12 juni 2020 invände ägaren mot verkställighet av handräckningen. Han hävdade att han inte äger båten eftersom köpet aldrig genomfördes.

Den 16 juni lyftes glassbåten upp från hamnbassängens botten. En vecka senare avslutades Kronofogdens utredning.

Glassbåten lyftes upp ur vattnet med hjälp av en kran.
Glassbåten lyftes upp ur vattnet med hjälp av en kran.Foto: Roger Carlsson

– Där konstaterar vi att gäldenären saknar kända utmätningsbara tillgångar. Kommunen ska stå för kostnaden när gäldenären inte kan betala, sedan kan kommunen rikta anspråk mot gäldenären. Räkningen måste betalas av någon, säger Ante Krizmanic, sektionschef på Kronofogden i Kalmar.

Fakturan på 789 313 kronor har redan landat i stadshuset. Förfallodatumet är satt till den 3 september 2020.

Allt talar för att det blir Oskarshamns kommun, alltså skattebetalarna, som får stå för notan för att lyfta upp och skrota glassbåten.

”Jag var i kontakt med kronofogden idag och båtens ägare har inga tillgångar att utmäta och fakturan hamnar på Oskarshamns kommun som sökanden. Frågan gäller vart ska pengarna tas?” Så skrev samhällsbyggnadschef Kristina Erlandsson i ett mejl till kommundirektör Rolf Persson den 17 augusti 2020.

Nu uppgår båtägarens skulder hos Kronofogden till 863 655 kronor. Det finns 22 fordringar, den största är från Oskarshamns kommun och gäller bärgningen av glassbåten.

Kraven från Kronofogden har hela tiden riktats mot den nye ägaren. Det är tjänstemän på samhällsbyggnadskontoret som på delegation fattat beslut om att det ska vara på det viset. I beslutet från den 8 oktober 2019 anger kommunen att den tidigare ägaren uppgett att båten skänktes bort i oktober 2018.

Barometern-OT har tagit del av mejl mellan tjänstemän som visar att det har krävts en del arbete för att ta reda på vem som egentligen äger båten. Fastighetschef Richard Bergquist hittar till slut rätt. ”BINGO!!!!!!” skriver han den 6 september 2019 i ett mejl till tre kollegor. Bifogat finns kontraktet med Badholmens emblem undertecknat av krögaren Kristian Syrén och den man som alltså ska vara glassbåtens nye ägare.

Annons

Mejlet är ett vidarebefordrat meddelande från en person som tidigare var delägare i WRS-koncernen där restaurang Badholmen ingår.

Men stämmer det verkligen att Anmol Rattans bolag Garnholmen inte äger glassbåten längre?

Av kommunens mejl framgår att en tjänsteman kontrollerat Transportstyrelsens fartygsregister utan att hitta något.

Barometern-OT har också kontrollerat fartygsregistret. Och skeppet vid namn Altana finns registrerat i där. Ägare är fortfarande Garnholmen AB.

Den skuldtyngda och kriminellt belastade person som kommunen bedömt vara den rättmätige ägaren av glassbåten tycks alltså ha rätt i att köpet, eller överlåtelsen, aldrig gick igenom. Åtminstone inte i fartygsregistret.

Den som köper ett skepp har enligt lag en månad på sig att meddela det till fartygsregistret som administreras av Transportstyrelsen. Det kostar 8 500 kronor. Men det blir inga konsekvenser för den som låter bli. Det finns visserligen en möjlighet att utdöma vite, men enligt en tjänsteperson på Fartygsregistret har det inte hänt på tio år.

Fartygsregistret har inte fått några andra indikationer på att båten bytt ägare. Garnholmen AB har också betalat registerhållningsavgiften varje år. Senaste inbetalningen på 600 kronor gjordes den 11 mars 2020.

I företaget Garnholmen AB finns det tillgångar, till skillnad från hos den man som bedömts vara glassbåtens nye ägare. År 2019 gjorde Garnholmen AB en vinst på 1,15 miljoner kronor och 2 miljoner kronor delades ut till aktieägarna.

Katrin Sundholm är sektionschef på Transportstyrelsen. Hon säger att det inte är Transportstyrelsens sak att utreda ägarfrågor utan det sköts av en domstol eller, i det här fallet, kommunen.

– Man utgår ifrån att den som är inskriven ägare är ägaren men det kan ifrågasättas. I det här fallet har man uppvisat ett köpebrev, säger Katrin Sundholm.

Annons

Vad väger tyngst, ett köpebrev eller fartygsregistret?

– Det kan jag inte säga, för det är annan bevisning som spelar in. Man brukar utgå från att det är den som är inskriven som är ägare men det kan motbevisas. Jag kan inte ge något skarpt svar. Fartygsregistret har en mycket stor tyngd men att det väger tyngst kan jag inte säga.

Är det inte ett krav att den som köper ska registrera sig i fartygsregistret?

– Det är ett krav men i det här fallet säger hen att hen inte har köpt båten. Det kan vara förfalskningar, målvakter eller annat.

Barometern-OT har upprepade gånger sökt mannen som ska vara glassbåtens nye ägare men han har inte gått att nå, varken via telefon eller mejl.

bild 1/4
Glassbåten bärgades från botten den 16 juni 2020.
Glassbåten höll på att sjunka i januari 2015. Länspumpningen gav resultat efter några timmars pumpande.
Den 26 juni 2019 syntes båten under vattenytan.
Den 19 augusti 2019 syntes bara masten av den sjunkna glassbåten i hamnen.
Glassbåten bärgades från botten den 16 juni 2020.
Glassbåten höll på att sjunka i januari 2015. Länspumpningen gav resultat efter några timmars pumpande.
Fakta

Företag kopplade till Badholmen

Anmol Rattan sitter i 17 bolagsstyrelser. Däribland Badholmen Restaurang AB och Garnholmen AB. Han äger alla aktier i bolaget.

Kristian Syrén sitter i nio bolagsstyrelser. Däribland Badholmen Restaurang AB.Dock inte i Garnholmen AB som ägde Glassbåten.

WRS Holding AB är koncernmoderbolag i en koncern bestående av sex bolag: Badholmen Restaurang AB, Hotell Corallen AB, Kråkerumsbacken AB och WRS Kalmar AB. I styrelsen sitter Anmol Rattan, Malin Wigren samt Kristian Syrén som är ordförande.

Glassbåten - Altana

Detta har hänt

1925 - Skeppet byggs. Hon är 18,53 meter lång och 6,20 meter bred.

1951 - Fartyget är ett fiskefartyg och omnämns som Tallona i Sveriges skeppslista. Hemmahamn är Styrsö-Tången i Göteborg.

1976 - Nya hemmahamnen är Sturkö enligt fartygsregistret.

1986 - Fartyget byter namn till Altana och säljs.

1997 - Fartyget får nya ägare i Kent Bergholtz och Karl-Erik Engvall. Ny hemmahamn är Sölvesborg.

1998 - Efter att ha fungerat som fiskebåt ska Altana få en ny uppgift i Oskarshamn. Båten placeras vid Brädholmen och ombord ska det serveras såväl strömming och lax som glass.

2002 - Ägaren Karl-Erik Engvall dömer i OT ut Brädholmen som en ”död stadsdel” och berättar att affärerna gått sämre och att båten är till salu .

2003 - Altana, som nu blivit ”Glassbåten” i folkmun har fått en ny ägare, Garnholmen AB, och flyttats till Badholmen. Fredrik Lundgren som då drev Badholmen ihop med Anmol Rattan berättar för OT att de ska servera fika och lättare mat på båten.

2015 - Glassbåten börjar ta in vatten efter att det blivit fel på en pump och är nära att sjunka.

Maj 2017 - Glassbåten är till salu på Blocket för 95 000 kronor. Kristian Syrén vid Badholmen berättar att båten blir överflödig eftersom de ska bygga en glassbar.

Juni 2017 - Priset sänks till 55 000 kronor.

16 oktober 2018 - Ett kontrakt om överlåtelse undertecknas av Kristian Syrén och en man från norra länet. Ingen köpesumma nämns. Senare uppger Badholmen för kommunen att de skänkte bort båten. Överlåtelsen går heller aldrig igenom, enligt fartygsregistret ägs Altana ännu av Garnholmen AB.

23 juni 2019 - Glassbåten sjunker vid Norra kajen dit den flyttats eftersom den var i vägen för hamnsaneringen när den låg vid Badholmen.

16 juni 2020 - Glassbåten lyfts upp på land för att skrotas.

Källor: Barometern-OT:s arkiv och Transportstyrelsen

LÄS MER:

Karin LagerströmSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons