Annons

En tydlig beskrivning av verkligheten för många

Tack Yvonne Nilsson för värdefull insändare den 7 januari.
Insändare • Publicerad 8 januari 2021
Detta är en insändare i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Det är med förfäran man tänker på de personer som inte har tekniken tillgänglig och inte anhöriga eller vänner som kan hjälpa till”, skriver insändarskribenten.
”Det är med förfäran man tänker på de personer som inte har tekniken tillgänglig och inte anhöriga eller vänner som kan hjälpa till”, skriver insändarskribenten.Foto: Fredrik Persson/TT

Den ger tydlig beskrivning av verkligheten för många medborgare som solidariskt försöker följa rekommendationerna från olika myndigheter.

Ett eget exempel: En anhörig drabbades av symptom som kunde tolkas som relaterade till covid-19. Jag besökte apotek för beställning av så kallat ”egentest”. Det visade sig att detta apotek i centrala Kalmar inte ingick i kretsen av mottagare och jag hänvisades att ringa 1177 för beställning.

Annons

Efter upplysning att cirka 80 personer arbetade den dagen med svar och att det var 98 i telefonkön, väntade jag i cirka 1,5 timme innan jag fick svar från en vänlig sjuksköterska. Hon upplyste att beställning trots apotekets information inte kunde ske via telefon utan endast via internet. För beställning krävdes tillgång till bank-id och personlig sådan, inte via ombud. Om man inte hade tillgång till bank-id fanns ingen lösning (utom inläggning på sjukhus och annan sjukdomsbild).

Efter fyra dagar kunde testpåse hämtas med de id-krav som nämnts.

Det är med förfäran man tänker på de personer som inte har tekniken tillgänglig och inte anhöriga eller vänner som kan hjälpa till.

Orolig medborgare

Här saknas innehåll

Annons
Annons
Annons
Annons