Etanolbil körde 1 000 mil på skogsrester
Forskare vid Luleå tekniska universitet (LTU) tankade en personbil av modellen Saab 9-5 Biopower, som vanligtvis drivs på etanol, med en blandning av biometanol som producerats av rester från den svenska skogsindustrin och bensin.
””
””
M56 i stället för E85
Bilen i fråga drivs vanligtvis på E85, som sommartid består av 85 procent etanol och 15 procent bensin. Metanolblandningen, M56, består till 56 procent av biobaserat metanolbränsle och till 44 procent av bensin.
Biometanolen som användes i studien togs fram vid LTU:s egen anläggning, av restprodukter från den svenska skogsindustrin, helt biobaserade, utan att renas till kemisk kvalitet.
Efter att ha avverkat 1 000 mil under ett halvårs tid monterades bilen ned av Luleåforskarnas kolleger på Lunds tekniska högskola. De fann inga ovanliga slitageskador och små rostskador som påträffades var mindre än de som ofta uppstår i E85-motorer.
Testet garanterar inte att alla etanolbilar kan drivas riskfritt med metanol, påpekar Rikard Gebart. Delar i andra bilars motorer eller bränslesystem skulle kunna vara mer känsliga för till exempel rost.
””
Inför reduktionsplikten
Om svenska etanolbilar kan drivas med biometanol kommer det vara en väsentligt mindre andel fordon som behöver bytas ut. I sommar träder den nya reduktionsplikten i kraft, där leverantörer gradvis kommer att behöva höja andelen förnybart bränsle i drivmedlen.
””
””
TT