Annons

Större monster att fälla i nya "God eater 3"

Monstren som ska fällas är mer skräckinjagande och världen är närmare undergången än någonsin. Mänsklighetens hopp ligger dock fortfarande i dina, nu fastbundna, händer.(TT)
Publicerad 1 april 2019

Om man har spelat de tidigare spelen i "God eater"-serien, alternativt tagit del av manga och animeadaptionerna, känner man snabbt igen huvuddragen i Bandai Namcos senaste installation i serien.

Du kastas in i en postapokalyptisk värld som har tagits över av stora monster som kallas "Aragami". I rollen som en så kallad "God eater", en krigare byggd för ändamålet att rädda mänskligheten från undergång, fortlöper historien i takt med att du, tillsammans med spelar- eller datorstyrda kollegor, jagar och dödar monstren, som för varje uppdrag blir större och mer skräckinjagande.

Annons

Det japanska actionrollspelet som släpptes i Europa i början av februari är det första i serien gjort för konsol, i det här fallet Playstation 4.

””

"Mer akrobatiskt"

Till din hjälp har du en "God arc", ett speciellt och mångsidigt vapen som är det enda som kan fälla bestarna som tagit över planeten. Ett vapen som samtidigt ser ut som och fungerar som handbojor för huvudrollsinnehavaren, som till skillnad från tidigare spel är nästintill slavlikt behandlad av samhället.

””

Även om spelfiguren är fängslad är det samtidigt ett spel där fokus i utvecklingen har legat på större mobilitet och fart i monsterstriderna.

””

Populär genre

Spelet är ett av de senaste i den så kallade Hunting-RPG genren, det vill säga actionrollspel där det primära är att slåss och jaga stora monster och fiender. En genre som länge har varit stor i Japan, men som på senare år också börjat nå den västerländska marknaden.

Capcoms "Monster hunter world" som släpptes förra året blev till exempel det stora företagets mest sålda spel någonsin med närmare tolv miljoner exemplar.

TT: Har ni märkt av ett större intresse i västvärlden för just Hunting-RPG:n?

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons