Annons

Roy och Roger har nått Youtube-generationen

Nästan 30 års tystnad efter serien - då sattes "Macken" upp för publik. Efter 132 utsålda föreställningar i Göteborg kommer Roy och Roger nu till Stockholm.(TT)
Publicerad 9 april 2018

När tv-serien "Macken" började sändas 1986 anade Galenskaparna och After Shave att den skulle gå hem - men att upp till 3,6 miljoner skulle bänka sig framför tv:n vid ett avsnitt kunde de inte föreställa sig. Efter succén kände däremot humorgruppen att de ville ta ett kliv bort från Roy och Rogers värld.

””

Inspirerad av skolklass

Annons

Regissören och manusförfattaren Claes Eriksson spelar ogärna gamla manus igen, berättar Rippe. Men när det närmade sig 30-års jubileum av "Macken", började de fundera.

””

De började på Lorensbergsteatern som såldes ut 132 gånger. Föreställningen är baserad på ett nedkortat originalmanus, och även dräkterna är samma som i serien. Att "Macken" fortfarande fungerar så bra tror både Jan Rippe och Anders Eriksson beror på igenkänning.

””

"Fyra generationer"

Men det är inte bara gamla "Macken"-fans som ser föreställningen. Jan Rippe berättar att de nu har nått en yngre publik som de kallar för "Youtube-publiken". Anders Eriksson är inne på samma spår.

””

TT: Hur känns det att kliva tillbaka i rollen igen efter så länge?

””

Föreställningen har Stockholmspremiär den 11 april på Cirkus, och kommer sedan tillbaka till Göteborg under hösten.

TT

Annons
Annons
Annons
Annons