Ökänd och älskad - klassisk jeepney på väg ut
Ända sedan andra världskriget, då amerikanska militärens avlagda jeepar kom till ny användning i kollektivtrafiken, har jeepneyn varit ett stående inslag i Metro Manila, storstadsområdet runt Filippinernas huvudstad.
Pendlare tillbringar ofta timmar varje dag, tätt ihoptryckta på hårda träbritsar. Upp till ett 20-tal passagerare per fordon i den myllrande trafiken. Det är billigt, att åka 4 kilometer kan kosta 8 peso (1,20 kronor). Men farligt, både rent fysiskt och för miljön.
"Gamla och smutsiga"
Så nu har myndigheterna, med stöd från högsta ort i form av president Rodrigo Duterte, beslutat att kollektivtrafiken måste moderniseras. In med eldrift och trafiksäkerhet, ut med improviserad 1900-talsteknik.
””
Jeepney-operatörerna är kanske föga förvånande av annan åsikt.
””
””
Från januari
Totalt beräknas det handla om cirka 200 000 jeepney-bussar som omfattas av moderniseringsprogrammet för fordonsklassen PUV (Public Utility Vehicle). Det låter kanske inte mycket i ett land som har över 100 miljoner invånare, men bilarna får jobba hårt - i Manila är jeepneyn det vanligaste transportsättet.
Kraven kan också sägas vara blygsamma; på miljösidan räcker det med avgasreningen euro-4, som infördes i Europa för över tio år sedan, för att slippa skroten.
Hur som helst är det bråttom. President Duterte har sagt att reformerna ska slutföras 2020. Och de är redan inledda.
””
TT