Får Nobelpristagare vara medelmåttiga?
"Smärtsam". Så kallade författaren Ursula K Le Guin läsningen av Kazuo Ishiguros senaste bok "Begravd jätte", som hon tyckte hade fuskats fram. Ishiguro är inte den enda Nobelpristagaren som har kritiserats för något av sina verk. Doris Lessing hann nästan bli uträknad som kandidat, många trodde att hennes hånade science fiction-romaner skulle kosta henne Nobelpriset. För att inte tala om reaktionerna Bob Dylan väckte förra året, då vissa till och med kallade valet för "deprimerande".
””
Stark förväntan
Enligt Akademien går kvalitet före allt. Måste en pristagares verk alltså vara nästintill fläckfria? Kritiker har exempelvis länge spekulerat om att Joyce Carol Oates anses för ojämn för priset. Men Ishiguros senaste roman avskräckte i alla fall inte ledamöterna.
””
””
Hur ska kreativiteten då överleva om allt förväntas vara perfekt? Nobelpriset har dragits med ett rykte om att vara en dödskyss. Den faran är en myt, enligt litteraturforskaren Anna Gunder, som i en studie har visat att många får bättre förutsättningar att skriva när den inledande uppmärksamheten har lagt sig. John Steinbeck är undantaget.
””
Kvinnor döms hårdare
Det finns också två skolor kring begreppet kvalitet. Vissa menar att den är universell och objektiv. Andra att begreppet är föränderligt och styrs av normer.
Anders Österling, under många år Akademiens ständige sekreterare, har sagt att "ingen helt ovärdig har tagit emot utmärkelsen". Flera har ändå dömts ut på efterhand, bland andre Sully Prudhomme som kallades "en andra rangens poet" i The Times. Pearl Bucks böcker dissades som "kiosklitteratur". Medelmåttor eller inte - de absolut flesta pristagarna är ändå vita män. Är det något i Akademiens syn på kvalitet som har ifrågasatts är det kanske framför allt detta.
””
På 1940-talet ansåg till och med en feminist som Simone de Beauvoir att det inte finns några bra kvinnliga författarskap. Sådana åsikter är vanliga i en ordning där det estetiska idealet blir synonymt med det manliga geniet. Men allt handlar om hur man läser, menar Carin Franzén.
””
Hoppas på modernitet
Akademien har med de senaste årens val försökt att luckra upp det smalare litteraturbegreppet. Priset anses visserligen fortfarande vara exklusivt snarare än populärkulturellt. Men det paradigmet bröt man ändå mot genom att ge priset till Bob Dylan, poängterar Carin Franzén.
””
Kanske kommer man snarare att börja diskutera vad ett svagt verk är och i förhållande till vad?
””
TT