Välgörenhetshandel ger ökade intäkter
Du kan köpa tomater för några kronor extra där överskottet går till forskning. Chefen kan skänka pengar till barn på flykt i stället för julklappar till de anställda. Sådana företagssamarbeten är en ökande del av hjälporganisationernas intäkter.
””
Både Cancerfonden och Rädda barnen säger att deras intäkter från företagssamarbeten och även från privatpersoner ökar.
Dåligt samvete
Sofia Ulver är docent i marknadsföring på Lunds universitet och hon säger att företagssamarbetena är framgångsrika tack vare att det blir enkelt för givaren eftersom det finns ett överflöd av hjälporganisationer som vill att vi ska ge pengar till just dem.
””
Men hon säger också att det är typiskt för de stora välgörenhetsorganisationerna att ha de här företagssamarbetena och hon undrar hur de mindre organisationerna ska klara sig i framtiden.
Vill bli synliggjord
Privatpersoner blir också en större del av kampanjerna. Genom att till exempel dela ett hjärta på sociala medier, odla mustasch eller dela en film där man häller en hink isvatten över sig kan man vara med och skapa uppmärksamhet kring en hjälporganisation. Eller genom att vi går omkring med produkterna som vi har köpt till stöd för en organisation.
””
Det ligger i linje med hur vi som kunder och konsumenter gillar att synas och höras i sociala medier-tiderna, enligt Eva Ossiansson.
””
30 miljoner produkter
Cancerfonden har precis avlutat årets rosa bandet-kampanj. Mikael Färjsjö, chef för insamling och engagemang på Cancerfonden berättar att det såldes över 30 miljoner produkter kopplade till kampanjen under oktober.
””
Men testamentsgåvor och månadsgivare står fortfarande för den största delen av Cancerfondens intäkter.
TT