Annons

Doft, ljud och ljus kan få dig att shoppa mer

Med hjälp av anpassad doft, ljud och ljus försöker handlare få dig att spendera pengar i just deras butik. Men genom att vara medveten om deras taktik kan man värja sig mot onödiga spontanköp. Ju fler sinnen som stimuleras i en butik, desto mer påverkas kunderna.(TT)
Publicerad 1 december 2018

Ju fler sinnen som stimuleras i en butik, desto mer påverkas kunderna. Det visar en ny avhandling från Linnéuniversitetet. Men resultatet av sinnesstimuleringen kan vara svår att mäta i kronor och ören - det kan handla om ett ökat intresse eller höjt förtroende för en butik, vilket på sikt kan öka försäljningen.

””

Man måste matcha

Annons

Butikernas framgångsformel är dock inte att spänna musklerna så mycket som möjligt genom att till exempel höja volymen. Det handlar om att matcha rätt doft, ljud och ljus med det övriga konceptet.

Knepet med att stimulera fler sinnen kan leda till fler spontanköp, men förutom att man som köpare bör planera sina köp för att inte okynnesshoppa tycker inte Helmefalk att man behöver oroa sig för att hamna i klorna på väldoftande butiker med genomtänkt bakgrundsmusik.

Blir inte hjärntvättad

””

Att spela på dessa faktorer har varit ett viktigt sätt för de fysiska butikerna att skilja sig från webbhandeln, men gränsen däremellan kan komma att suddas ut.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons