Politiska beslut oroar bilbranschen
Det som fick många svenskar att skaffa en ny bil, privat eller som tjänstebil, 2017 var förstås främst högkonjunkturen, den stabila arbetsmarknaden och de fortfarande rekordlåga räntorna.
Men i den andra vågskålen dyker det i år up faktorer som kan bromsa optimismen, enligt Bil Sweden.
Det handlar bland annat om det nya bonus-malus-systemet som från halvårsskiftet drastiskt höjer skatten på bilar med höga utsläpp, förändrade tjänstebilsregler som främst drabbar de som kör i städer med trängselskatter och de skiftande utspelen om miljözoner där många dieselbilar kan förbjudas redan om ett par år.
Svårtolkat
””
””
Färgskifte
I sammanget ska det påpekas att Bil Sweden också är en lobbyorganisation som har till uppgift att försöka förmå politikerna att inte fatta drastiska beslut som försämrar för bilbranschen. En sänkt prognos kan användas i det sammanhanget. Bertil Moldén påpekar att politiken kan komma att ändras.
””
Bil Sweden säger inte nej till miljözoner i städer med utsläppsproblem, men de bör införas först om 4-5 år.
””
TT