Annons

Ett museum med anor

På Sjöfartsmuseet i Bergkvara kommer dagligen besökare för att ta en tripp tillbaka i tiden.
- Bergkvara var på den tiden en den största och viktigaste hamnen i Sverige, säger Christer Harryson föreståndare på Sjöfartsmuseet i Bergkvara.
Torsås • Publicerad 6 augusti 2008
Sjöfartsmuseet i Bergkvara locka både barnfamiljer och släktforskare under sommaren.
Sjöfartsmuseet i Bergkvara locka både barnfamiljer och släktforskare under sommaren.Foto: 
Christer Harryson tycker att alla borde besöka Sjöfartsmuseet för en historisk tripp tillbaka i tiden.
Christer Harryson tycker att alla borde besöka Sjöfartsmuseet för en historisk tripp tillbaka i tiden.Foto: 
Hamnen i Bergkvara var full av skepp fram till första världskriget sen förändrades mycket.
Hamnen i Bergkvara var full av skepp fram till första världskriget sen förändrades mycket.Foto: 
Mycket har förändrats i Bergkvara de senaste 100 åren men hamnen används fortfarande, dock inte lika flitigt.
Mycket har förändrats i Bergkvara de senaste 100 åren men hamnen används fortfarande, dock inte lika flitigt.Foto: 
Viktor Karlsson var en mycket känd modellbyggare i från Bergkvara.
Viktor Karlsson var en mycket känd modellbyggare i från Bergkvara.Foto: 
Det finns många tavlor och fotografier på skepp på Sjöfartsmuseet.
Det finns många tavlor och fotografier på skepp på Sjöfartsmuseet.Foto: 
Så här såg det ut på den gamla goda tiden när Bergkvara hamn var en av Sveriges största.
Så här såg det ut på den gamla goda tiden när Bergkvara hamn var en av Sveriges största.Foto: 
Det finns mycket information om gamla lotsar, sjöfarare och skepp hos Sjöfartsmuseet.
Det finns mycket information om gamla lotsar, sjöfarare och skepp hos Sjöfartsmuseet.Foto: 

I Bergkvara, en av landets äldsta hamn- och handelsplatser med anor redan från förhistorisk tid, ligger Bergkvara Sjöfartsmuseum. I det hundraårigt hamnmagasin med utsikt över havet finns historien bakom Bergkvaras storhetstid som plats och hamn.

Här finns dokumentation från den tiden då Bergkvara var en betydande lotsplats. Bergkvara är och var porten in i Kalmarsund söderifrån och fartygen behövde ofta guidning på sin resa genom sundets svårnavigerade vatten.

Annons

- Det är många som kommer hit när de släktforskar då de haft en lots i släkten. Det finns mycket information att hämta här, säger Christer Harryson.

De senaste åren har det gått bra för museet och även i år tror Christer Harryson att besökssiffran kommer att hamna nära fjolårets resultat.

- Det blir aldrig någon direkt rusch. Men det är många som kommer hit för att titta på alla gamla saker och lära sig om historien bakom Bergkvaras storhetstid, säger han.

En man som gjort platsen känd är Viktor Karlsson från Kärrabo. Han anses vara en av landets skickligaste modellbyggare och hans skepp finns representerade på många ställen i landet, bland annat på sjöfartsmuseerna i Göteborg och Stockholm. Men det var här i Bergkvara som han hade sitt säte.

Det hade även den legendariske båtbyggaren Tage Andrén. På museet finns hans verktyg och maskiner som en gång stod i hans verkstad i Bergkvara. En annan välkänd man som var aktiv i Bergkvara men bodde i Söderåkra var Wilhelm R Lundgren. Det var han som startade upp Svenska Amerika Linjen.

- Det är väldigt kul att det finns så mycket historia dokumenterat och samtidigt kvar här. Vi har många fotografier på hur hamnen och byn såg ut för över 100 år sedan. Många besökare tittar på bilderna för att sedan gå ut och jämför de med dagens vy, säger Christer Harryson.

Hur platsen Bergkvara fick sitt namn är inte helt fastställt. En förklaring kan vara att hamnen fick sitt namn under medeltiden. Familjen Trolle som var ägare till godset Bergqvara använde hamnen för att exportera gårdens produkter.

En annan förklaring får man om man delar upp namnet. Där ”bergk” betyder för ”björk” medan ”vara” betyder ”slätt”. Med andra ord Björkslätten, ett passande namn om man ser sig runt i den omgivande naturen.

Säkert är i alla fall att både hamnen och marknadsplatsen i Bergkvara haft stor betydelse från medeltiden och framåt.

Men alla storhetstider har ett slut.

Annons

I början av 1900-talet hade Bergkvara den största flottan av seglande fartyg i Sverige. Men efter första världskrigets slut förändrades bilden. De motordrivna fartygen ersatte skeppen och Bergkvaras betydelse för sjöfarten blev allt mindre. Och på 1950-talet försvann det sista Bergkvara-registrerade skeppet.

- Allt har ett slut men historian finns alltid kvar, säger Christer Harryson.

Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons