33 000 väntas komma till festivalen
På onsdag och tre dagar framåt mullrar det extra på området i Norje. Föra året firade en av Sveriges största festivaler tjugo år. Från den blygsamma starten har festivalen vuxit till stort företag med eget rockmagasin, egna rockresor och nyligen lanserade de också ett rött och ett vitt vin. Publiken, mestadels vuxna med ordnad ekonomi, återkommer till festivalen år efter år.
– Man får leverera det folk vill ha, så enkelt är det. Vi vill erbjuda dem en totalupplevelse: inte bara bra band utan bekvämligheter. Här har vi inga äckliga bajamajor utan nu har vi ordnat med vattenspolade toaletter, säger Martin Forssman.
Sweden Rock Festivals dragplåster i år är Motörhead, Bad Company, Mötley Crüe, King Diamond och Soundgarden. För de som föredrar mer pop än taggtråd kommer 10CC, Blue Öyster Cult och Lynyrd Skynyrd.
– Vi är nöjda med alla bokningar. Men Bad Company och King Diamond är vi extra stolta över att få hit. King Diamond tackade nej först men sedan uppträdde han på en konsert med Metallica förra året och fick tydligen blodad tand. Då ringde vi igen och då sa han ja. Förutom hos oss gör han en spelning till i hela världen, säger Martin Forssman.
Finns det några bokningar genom åren som blev mindre lyckade?
– Nja, det skulle vara Poison 2006. De kom in sent på scenen och var allmänt struliga. Sedan visade sig att de inte var så bra som vi trodde. När det gäller Guns ?n Roses spelning kan jag säga att sångaren Axl är känd för att vara sen. Men det var en bra spelning.
Hur tror du festivalen ser ut om tio år?
– Förhoppningsvis gör vi samma saker då fast ännu bättre. Det ska vara noll köer. Ingen ska behöva stå i timmar för att köpa en jävla korv med bröd.
Drömbokning?
– Led Zeppelin hade varit något. Nyligen presenterade vi att Rush ska spela hos oss nästa år. Sedan 2001 har vi tjatat på dem och de har hela tiden sagt nej. Nu kommer de göra den enda festivalspelningen i världen. Rush har inte spelat på en festival sedan 1979.