Annons

"Bergkvarabuss larmades om fel på bussen före avfärd"

Bussen som kördes vid olyckan i Sveg blev underkänd två gånger på besiktningen i höstas, rapporterar SVT Nyheter Småland.TV4 rapporterar nu även om tekniska problem med bussen så sent som dagen innan olyckan.
Publicerad 3 april 2017

Enligt TV4 Nyheterna har polisen uppgifter om att minst en chef på bolaget Bergkvarabuss larmades om misstänkta brister på olycksbussen dagen före avfärd. Enligt uppgifterna skulle bussen i fredags ha krängt från sida till sida vid 70–80 kilometer i timmen.

Bergkvarabuss förnekar att kända fel fanns på bussen, en Setra dubbeldäckare från 2010.

Annons

– Ingen av våra bussförare skulle framföra ett fordon som de inte upplever är trafiksäkert, säger bolagets marknadschef Simon Sandberg till TV4 Nyheterna.

SVT Nyheter Småland har tagit del av bussens besiktningshistorik från Transportstyrelsen. Vid besiktningen fick bussen ett föreläggande eftersom ljudet från hjullagret indikerade att något var fel.

När bussen var på ny besiktning två veckor senare, denna gång på Bilprovningen i Varberg, blev bussen underkänd för andra gången. Även här ska problemet ha varit hjullagret på första axeln på höger sida.

En månad senare, 12 december 2016, fick Transportstyrelsen uppgift från Mekka Traffic, som är Bergkvarabuss egen serviceverkstad samt namnet på moderbolaget, att felet var åtgärdat. ”Tvåan” var släckt.

Bergkvarabuss pressansvarige Simon Sandberg säger till SVT Nyheter att felet med hjullagret avhjälptes på Mekka Traffics verkstad i Toftanäs utanför Malmö.

– Enligt arbetsordern så byttes båda hjullagren på höger sida fram, säger han.

SVT: Vad tänker du om att bussen fick underkänt för samma fel två gånger?

– Det kan vara svårt att ta reda på källan till ett fel. Man kan reparera och sedan dyker ett liknande fel upp igen.

SVT: Det är inte anmärkningsvärt?

– Nej. Vi har många bussar och vi jobbar stenhårt för att ha driftsäkra bussar. Har vi problem med en buss, som äventyrar trafiksäkerheten, så tas den naturligtvis ur bruk, säger han.

Annons

SVT hänvisar även till en granskning som gjordes av Sydsvenskan för några veckor sedan, där man anonymt pratade med mekaniker som jobbat just vid Mekka Traffics verkstad i Toftanäs.

I artiklarna i Sydsvenskan finns uppgifter om att Bergkvarabuss fuskar med fordonens trafiksäkerhet, exempelvis uppges det att anmärkningar från besiktningen, så kallade ”tvåor”, släcks utan att själva felet avhjälps.

– De gör det jätteofta, säger en anställd till Sydsvenskan.

Sydsvenskans artiklar har lett till att Bergkvarabuss ska granskas i en extern revision.

– Vi ser allvarligt på anklagelserna som riktas mot oss. Vi vill gå till botten med om det finns några belägg för det som sägs. I samrådan med Region Skåne och Skånetrafiken har vi beslutat om en extern revision, säger Simon Sandberg på Bergkvarabuss till SVT Nyheter Småland.

Bergkvarabuss har samtidigt tillbakavisat uppgifterna om att det fuskas med trafiksäkerheten när det gäller bolagets bussar.

– Vi tycker att granskningen var väldigt onyanserad. Vi känner inte alls igen oss, säger Bergkvarabuss pressansvarige Simon Sandberg till SVT Nyheter.

SVT: Det lämnas uppgifter om att ni fuskar när ni släcker tvåor, vad tänker du om det?

– Kritiken har kommit från okända källor. Vi anser inte att vi har gjort något fel. Vi jobbar enligt hårda rutiner och vi har en mycket fin verksamhet.

Bergkvarabuss har enligt Simon Sandberg lämnat över alla uppgifter om bussen till polisen, skriver SVT Nyheter Småland.

TT/BT

Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons