"Varje tävling kostar 6000 kronor"

Målerås Artikeln publicerades
Viktor Karlsson uppskattar att delarna i hans Opel Corsa B har kostat cirka 300 000 kronor.
Foto:Fredrik Jalhed
Viktor Karlsson uppskattar att delarna i hans Opel Corsa B har kostat cirka 300 000 kronor.

Att dundra fram genom skogen en bra bit över 100 km/h är en rolig men dyr hobby.

Nybroföraren Viktor Karlsson betalar mycket av kostnaderna ur egen ficka.

Viktor Karlsson sitter och smuttar på en kopp kaffe i fikarummet på Målerås Mekaniska. Här har han arbetat sedan 2007 och lönen lägger han, precis som många andra 30-åringar, på resor och nöje. Den lilla skillnaden är att Viktors resor inte går till paradisöar utan till rallytävlingar och kategorin nöje innebär allt som oftast inte ett biobesök på Folkan i Nybro, utan snarare en bromslamell eller ett begagnat topplock. Kort och gott: Viktor är rallyfantast.

– I fjol körde jag elva-tolv tävlingar och varje tävling kostar minst 6000 kronor. Förutsatt att man inte kör sönder något.

De löpande utgifterna går i första hand till startavgift, bränsle och däck vid tävling. Går någonting sönder och behöver bytas ökar kostnaderna – ibland rejält.

    – Under min första säsong körde vi en tävling utanför Ljungby. Motorn började plötsligt låta konstigt och det visade sig att det kommit in vatten i den. Det slutade med att vi fick byta hela underdelen, berättar Viktor och fortsätter:

    – Det kostade 40 000 kronor. Den dagen var jag faktiskt nära att lägga av med rally.

    Att köra i någon av de trimmade klasserna, som Viktor gör, innebär ett ständigt kalkylerande för att inte spräcka sin budget. Även om sponsorer till viss del kan hjälpa till med ekonomin är det många kronor som måste tas ur egen ficka.

    – Jag har det så att sponsorer betalar hälften av bränslet och hälften av däcken vid tävling. Resten av utgifterna betalar jag själv, säger han och fortsätter:

    – Det ultimata hade varit om någon tillverkare kunde uppfinna ett nytt slags däck som kostar mindre eller håller längre för det är tråkiga pengar att lägga.

    Att få sponsring i form av däck och bensin i stället för i pengar är den typ av sponsring man i dagsläget kan räkna med. Viktor efterlyser en förändring och en lösning för rallyförare och andra individuella idrottare.

    – Företag betalar inte ut rena pengar till privatpersoner utan de vill ha ett företag att fakturera till. Och att starta ett företag blir en stor apparat som många förare drar sig för.

    Svårigheten med att hitta sponsorer har lett till att Viktor har utarbetat sina egna knep för att få pengarna att räcka längre.

    – Det viktigaste är att gå igenom bilen efter varje tävling och byta ut slitna delar innan de ställer till med större problem. Det förebyggande arbetet kan spara mycket tid och pengar.

    Fakta

    Viktor Karlsson

    Ålder: 30.

    Bor: Målerås.

    Familj: Singel.

    Yrke: Konstruktör, säljare och projektledare på Målerås Mekaniska.

    Bil: Opel Corsa B.

    Klubb: Nybro AC

    Aktuell: Gör sin 13:e rallysäsong.

    Visa mer...