Annons

"Tveksamt om STCC orkar en sån här säsong till"

STCC skulle lyfta igen säsongen 2020. Men coronapandemin förändrade allt. Nu står Sveriges högsta racingserie inför stora utmaningar både sportsligt och ekonomiskt.
STCC • Publicerad 7 december 2020
"Allt är påverkat av pandemin. Vi är i en kapitalintensiv sport. Och ju mer kapitalintensiv sporten är desto värre är det", säger Greger Petersson, ansvarig för TCR-reglementet i Skandinavien. Arkivbild.Foto: Micke Fransson/TT
"Vi måste se på hur vi utformar mästerskapet till nästa år så att vi gör det så bra som möjligt för våra team. De måste ha en möjligheter att få i hop sina satsningar", säger Micke Bern, VD för STCC. Arkivbild.Foto: Micke Fransson/TT
”Vi ska inte sälja catering, vi ska sälja något annat”, säger Daniel Haglöf VD för PWR_racing.Foto: Jonas Dagson /TT

2019 gick STCC i konkurs. Men ur askan reste sig en ny organisation som satsade mot framtiden. 2020 skulle bli året då STCC började vandringen mot en ny storhetstid. Och sedan kom coronapandemin.

– Allt är påverkat av pandemin. Vi är i en kapitalintensiv sport. Och ju mer kapitalintensiv sporten är desto värre är det, säger Greger Petersson.

Annons

Den största utmaningen är teamens ekonomi.

– Vi måste se på hur vi utformar mästerskapet till nästa år så att vi gör det så bra som möjligt för våra team. De måste ha en möjlighet att få i hop sina satsningar, säger Micke Bern, VD för STCC.

Djupa spår

Att pandemin sätter djupa spår i teamens budget bekräftar flera teamchefer TT pratat med.

– Vi tvingas tänka i nya banor och hitta nya sätt. Vi diskuterar vad som är en lagom kostym. Kanske är det bra att få en tankeställare ibland, säger Ted Brink, teamchef i Brink Motorsport.

Flera team har byggt stora delar av sin finansiering på event kring tävlingarna.

– Vi har haft som största affärsidé att göra tävlingarna till en relationsbyggande plattform. Pandemin tvingar oss att tänka om, säger Brink.

Jäkla skit

Också Kågered Racing bekräftar effekterna på budgeten.

– Det här är ett jäkla skit för alla. Men man får göra det bästa av det, säger Mikael Kågered, teamchef för Kågered Racing i Linköping.

– Givetvis får man rätta munnen efter matsäcken. Jag skulle vilja ha två nya STCC--bilar till nästa säsong. Men jag får uppdatera de bilar vi har istället och göra det bästa av det.

Samtidigt är han optimistisk.

Annons

– Nu får man också belöning för sina långsiktiga samarbeten. Jag har några samarbetspartners som vill öka sin satsning, för att kunna vara med så fort den här skiten försvinner.

Förlegad affärsmodell

Men det stålbad som flera team tvingas gå igenom kan ha en uppsida.

– Vi ska inte sälja catering, vi ska sälja något annat. Affärsmodellen att man ska ha med många människor på tävlingarna är förlegade. Jag tror det är bra att man förändrar den annars kommer det inte att hålla över tid i alla fall, säger Daniel Haglöf, VD för PWR-racing.

– För våran del har pandemin inte påverkat nämnvärt. Våra partners har haft förståelse för situationen.

Och företrädare för andra team talar också om att de har stöd av sponsorerna.

– Man kan komma starkare ur det här. Vi har alltid försökt att söka samarbeten som är utanför tävlingshelgerna. Vi har gäster men har inte ett stort behov att ha många på plats, säger Fredrik Lestrup, teamchef för Lestrup Racing Team.

STCC valde inför säsongen 2020 att livesända racen på en egen plattform istället för att skriva avtal med något TV-bolag. I coronatider har det blivit en livlina för flera team.

– Vi har köpt och delat ut abonnemang till partners vi inte kunnat ta till banorna, säger Daniel Haglöf på PWR-racing. Lestrup har gjort likadant.

Hitta en lösning

Och nu lever hoppet att restriktionerna ska lätta under året. Och att alla sex planerade racen ska kunna genomföras.

– Tricket blir att till nästa år hitta en lösning inom ramen för de restriktioner som finns så att det ändå kan finnas utrymme för någon form av besökare, säger Fredrik Lestrup.

Annons

Trots den stympade STCC-säsongen 2020, trots restriktionerna mot publik, trots det pressade ekonomiska läget finns det ändå hopp.

– Jag upplever att STCC har ett positivt momentum. Det hade varit ännu starkare utan pandemin, men vi har vind i seglen, säger Daniel Haglöf.

Fakta: STCC

STCC brukar ses som Sveriges främsta racingserie. STCC står för Scandinavian Touring Car Championship.

Touring Car kallas på svenska för standardvagnsracing då tävlingsbilarna ska vara baserade på personbilar avsedda för landsvägskörning.

STCC körs nu enligt TCR-reglementet där den så kallade "boppen" (Balance of performance) i regelverket reglerar hur man ska mäter och utjämna de olika bilmodellernas prestanda så de tävlar på lika villkor.

STCC har avgjorts i Sverige sedan 1996, men reglemente och ägarskap har ändrats vid flera tillfällen under resans gång.

Regerande mästare i STCC är Rob Huff. Meste mästare är Richard Göransson som vunnit mästerskapet fem gånger.

Fakta: STCC

7-8 maj – Knutstorp

28-29 maj – Ljungbyhed

18-19 juni – Skellefteå

21-22 augusti – Gelleråsen

4-5 september – Anderstorp

2-3 oktober – Mantorp Park

Källa: STCC

TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons