Farcry Instincts: Evolution
Jack Carver är tillbaka på Xbox. Med besked. Med samma envishet som Bruce Willis i Die Hard-filmerna drabbas han av samma sak om och om igen. Den paradisiska övärlden härjas av pirater, men också av något annat ont. Jack Carver står knädjupt i skiten från startsignalen. Och värre blir det, förstås.
Förra årets Farcry: Instincts var lätt bästa spelet till Xbox 2005. Uppföljare är svåra att göra eftersom nyhetens behag snabbt försvinner. Grafikmässigt har Ubisofts Montreal-studio pressat Farcry hårdare den här gången. Vatteneffekterna är bedårande, övärlden känns än mer livsfarligt vacker och fängslande. Att Carver redan från början har sina superkrafter gör också sitt. Det var ju de som gjorde titeln unik förra året.
Det AI-styrda motståndet är dock ganska lama. Man kan stå och sikta på en kille som kommer gående mot en, passerar en och fortsätter gå 20 meter innan han ser en och börjar skjuta. Det känns sådär. Samma problem finns i 360-versionen (läs separat recension).
Farcry Instincts: Evolution blir kanske inte årets spel på Xbox, det är svårt för en uppföljare. Men icke desto mindre är det ett mycket bra spel, oumbärligt för den som gillade Farcry: Instincts.
Spela också: Black, Farcry: Instincts