Långsam hantering kan ge Öland dåligt rykte
Givetvis ska all kritik vara korrekt och inte personrelaterad, men lyssnar man på folk i kommunen så finns det ett utbrett missnöje på det sätt som kommunens representanter behandlar kommunens byggnadsärenden.
Tittar man på kommunens egen hemsida så kan man se att under hela 2010 så har det hittills endast tagits fyra nya detaljplaner mot åtta 2009.
Det verkar som om mycket energi och arbetskraft lagts på det storstilade byggprojektet i Mörbylånga (inget nytt Fanerdun hoppas man). Enda undantaget där kommunen verkligen visat bra handlingskraft är den nya detaljplanen som togs fram på några månader gällande byggandet av kommunal verksamhet i Snäckstrand.
Varför kan inte alla ärenden behandlas på samma fina sätt?
Läser man tidningarna (som ju alltid har rätt) så har ju kommunen tappat även företagsetableringar på grund av en alldeles för långsam behandling.
Behöver inte Öland mera industri?
Om det nu är så att kommunen inte har resurser till att klara alla ärenden som ligger på kö (39 stycken om man läser på Mörbylånga kommuns hemsida) så måste väl politikerna se till att detta införskaffas.
Ge klara direktiv till tjänstemännen så att det händer mer och fortare.
Köp in tjänsterna annars!
Som det är nu tappar Öland skattepengar och får också dåligt rykte. Snart kanske inte det vackra vädret och den fina naturen räcker som lockelse för att få flera att bosätta sig på Öland.
En som värnar om en handlingskraftig kommun