Annons

Bröllopet säljer svenska varumärken

Det kungliga bröllopet ska sälja Sverige och svenska varumärken – som Volvo och Ikea.
Nyheter • Publicerad 24 februari 2010
Det blir dyrt och svårt att få tag på ett hotellrum när de gifter sig.
Det blir dyrt och svårt att få tag på ett hotellrum när de gifter sig.Foto: HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX

– Bröllopet är en unik möjlighet att synas ute i världen, säger handelsminister Ewa Björling.

Tillsammans med Svenska institutet och Stockholms stad presenterade hon på onsdagen varumärkeskonceptet Brands of Sweden. Det lanseras i samband med bröllopet, liksom Stockholms stads evenemang Love Stockholm 2010, som genomförs den 6–19 juni.

Annons

Hittills har avtal slutits med Volvo Personvagnar, Ikea, Arlanda, Interflora, TV 4 och Metro. Förhandlingar pågår med ytterligare ett antal. Kanske handlar det om tio till, enligt Svenska institutets generaldirektör Olle Wästberg.

"På värdigt sätt"

Företagen påtar sig ansvaret för olika platser i Stockholm, där arrangemang anordnas. Mindre företag kan gå samman med andra för en plats.

Företagen ska inte få lusa ner staden med sina logotyper, bara använda beteckningen Brands of Sweden. Endast inomhus i exempelvis tält som reses får egen reklam sättas upp. De ansvariga försäkrar att det inte ska bli ett kommersiellt jippo utan satsningarna ska ske på ett värdigt sätt.

– Vi vill ha en värdig inramning och se till att det blir en fest för alla stockholmare och alla som reser hit, säger finansborgarrådet Sten Nordin (M).

Miljardförsäljning

De inblandade har sneglat på konprinsbröllopet i Köpenhamn och vilket genomslag det fick.

– Vi räknar med att det kommer 700–800 utländska journalister och att försäljningen före under och efter bröllopet kommer att uppgå till 2,5 miljarder kronor. Alla blickar kommer att dras mot Sverige och det är nu vi har chansen att visa vilket modernt, öppet och innovativt land vi är och koppla Sverige till svenska företag. Den kopplingen behöver förstärkas, säger Björling.

Exakt hur mycket företagen ska betala är inte klart.

Stockholms stad satsar 7 miljoner av totalt 15–20 miljoner. Resten ska företagen stå för. De ska dessutom svara för kostnaderna för de egna arrangemangen.

Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons