Bröllopet bra marknadsföring

Aldrig tidigare har så många internationella journalister varit på plats samtidigt i Stockholm som vid det kungliga bröllopet i lördags.
Nyheter • Publicerad 21 juni 2010
Foto: CLAUDIO BRESCIANI / SCANPIX

Nu hoppas turistorganisationerna att uppmärksamheten ger turistnäringen skjuts framåt.

– Tack vare det här blir Sverige mer känt som besöksmål. Effekten kan vi kanske se senare i sommar och under det kommande året, säger Thomas Brühl vd på Visit Sweden.

Långsiktigt kan både detaljhandeln och annan näring gynnas, enligt Margareta Ternell, presschef på Svensk Handel.

– Det är bra marknadsföring för Sverige. I samband med själva bröllopet kom inte så många turister som man tänkt sig. Men produkter från bröllopsserien –visst porslin, dukar och tårtan, sålde mycket bra.

TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.