Skolinspektionen ställer krav: ”Finns brister”
Det handlar om en elev vars frånvaro ökade under årskurs fem och sex. Sedan i slutet på mars 2019 har eleven inte alls kommit till skolan utan blivit en så kallad hemmasittare.
I protokoll från möten mellan skolan och vårdnadshavarna framkommer det att de båda parterna har olika syn på varför skolgången inte fungerarar. Skolan menar att eleven har problem med struktur hemma och därmed svårt att få ordentligt med sömn, medan vårdnadshavarna menar att skolan inte har gjort tillräckliga anpassningar för eleven utan att eleven upplever skolmiljön som stökig.
Skolinspektionen slår fast att det finns brister i ärendet både vad gäller elevens rätt till utbildning och rätt till stöd.
I sitt beslut skriver Skolinspektionen att elevens nuvarande åtgärdsprogram är väldigt allmänt hållet. Man betonar att stödåtgärderna ska vara kopplade till elevens behov, men också till kunskapsmålen. Åtgärderna ska vara konkreta och utvärderingsbara som gör det möjligt att se om de har effekt. Skolinspektionen kräver också att rektorn ska utreda orsakerna till elevens frånvaro och att eleven själv ska få yttra sig.
Allt ska enligt Skolinspektionen ske skyndsamt och senast den 21 oktober.