Nattpatrull slipper splittring: ”Kändes som en sten föll”
Det var efter sommaren som personalen inom nattpatrullen fick reda på att de skulle delas in i fem grupper med olika chefer. I planerna ingick också att varje grupp skulle utgå från fem olika platser istället för att, som idag, samlas på Solbacka inför varje nattpass.
– Vi kände direkt att det inte skulle fungera. När vi samlas inför nattpassen löser vi saker som har dykt upp och hjälper varandra över områdena, förklarar Ulrika Olsson.
– Att vi har det samarbetet är en förutsättning för att brukarna ska kunna få den hjälp som de har rätt till, tillägger Heléne Bogren.
”Vi har inga chefer på plats som vi kan fråga utan måste lösa allt som händer på egen hand. Och då måste vi ha varandra för att känna oss trygga.”Ulrika Olsson, nattpatrullen i Oskarshamn kommun.
Varje kväll samlas tio anställda ur nattpatrullen i personalrummet i äldreboendet Solbacka. Först går de tillsammans igenom nattens uppdrag och sedan åker personalen iväg två och två i fem bilar som ska täcka hela kommunen. Förutom fasta besök ska nattpatrullen ta hand om de larm som brukare över hela kommunen kan göra med hjälp av en larmknapp.
– Vi har ett speciellt arbetssätt som inte går att jämföra med till exempel ett boende. Vi har inga chefer på plats som vi kan fråga utan måste lösa allt som händer på egen hand. Och då måste vi ha varandra i gruppen för att känna oss trygga, säger Ulrika Olsson.
En som har jobbat länge inom nattpatrullen är Helén Johansson. Hon är glad över att arbetsgivaren till slut lyssnade på fotfolket.
– Ja, det här var ett av de dummaste förslag som jag har varit med om under alla år som jag har jobbat. Det dummaste var nog när de skulle dra ner antalet anställda till hälften men även den gången fick arbetsgivaren backa, säger hon.
Sammanlagt jobbar 25 personer inom kommunens nattpatrull. Att alla var eniga i kritiken mot förslaget tror de har haft betydelse för utgången.
– Vi kände alla att nu räcker det. Sedan satte vi ihop en lång lista över alla de risker som det nya arbetssättet skulle innebära och till slut såg arbetsgivaren att det här helt enkelt inte var genomförbart, fortsätter Ulrika Olsson.
När nyheten presenterades var glädjen stor.
– Ja, för en gångs skull har arbetsgivaren lyssnat, så kände jag, säger Linda Jansson som hoppas att det fortsätter så.
– Arbetsgivaren har så mycket att vinna på att lyssna på oss som jobbar. Vi vet vad vi pratar om.
Den stora vinsten anser nattpatrullen är att brukarna slipper drabbas av de negativa konsekvenser som gruppen anser att en omorganisation skulle ha inneburit.
– Allt vi gör gör vi för brukarna skull. Den nya organisationen skulle främst ha drabbat brukarna i våra ytterområden och de har ju samma rätt till omvårdnad som alla andra, säger Annette Lindqvist.