Försäkringskassan gör helt om

Försäkringskassan i Kalmar län gör helt om och nu får kommunernas socialkontor enklare att få pengar tillbaka.
Oskarshamn • Publicerad 23 december 2005

- Vi är angelägna att lösa det här så smidigt som möjligt. Snabbt och smidigt är ledorden, säger försäkringskassans Viveka Lundmark och lovar också att korta handläggningstiderna. Ändringen gör att kommunernas socialkontor i fortsättningen slipper tvista med antingen försäkringskassan eller enskilda bidragstagare om pengar som socialkontoren legat ute med under tiden försäkringsärenden handlagts av försäkringskassan.

Rektroaktiv sjukpenning Det som socialkontoren och försäkringskassan tidigare tvistat om är om socialkontoren har rätt att få tillbaka retroaktiv sjukpenning direkt från försäkringskassan eller om socialkontoret ska kräva pengarna tillbaka

av försäkringstagaren.

Under tiden som försäkringskassan utreder fall där personer inte längre får ut någon sjukpenning går kommunernas socialkontor i en del fall in med ekonomiskt bistånd. När sedan försäkringskassan utrett färdigt, fattat beslut och till exempel beviljat en person pension, betalar försäkringskassan ut ersättning retroaktivt.

I det läget går socialkontoren in och kräver tillbaka det förskott som betalats ut som bistånd under handläggningstiden.

Det kan tyckas självklart att socialkontoren har rätt att dra av de pengar som betalats ut i förskott när den retroaktiva ersättningen kommer från försäkringskassan. Men riktigt så enkelt är det inte. Frågan är till exempel

vem som ska betala till-baka, försäkringskassan eller den som fått ekonomiskt bistånd för att klara sig ekonomiskt under handläggningstiden.

Försäkringskassan tolkade tidigare lagen på ett sätt och kommunerna på ett annat. Nu har försäkringskassans jurister granskat lagparagraferna och funnit att kommunerna tolkat lagen rätt. Försäkringskassan gör nu helt om. Kommunernas socialkontor ska i fortsättning-en få tillbaka pengar direkt via försäkrings-

kassan.

Glädjande besked Beskedet glädjer förstås handläggare ute på socialkontoren, som till exempel Bo Johannesson på socialkontoret i Oskarshamn:

- Det innebär att vi kan lägga vår kraft på det vi ska, hjälpa människor att hitta sina försörjning, i stället för att ödsla tid och energi på att tvista med andra myndigheter, säger han.

Håkan Carlsson
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.