Förhandling om hur man löser löner under stängning på Scania

Oskarshamn Artikeln publicerades
Stefan Unefjord och Lasse Andersson, som går kvällsskift den här veckan, vet inte vad som väntar dem under produktionsstoppet.
Foto: Roger Carlsson
Stefan Unefjord och Lasse Andersson, som går kvällsskift den här veckan, vet inte vad som väntar dem under produktionsstoppet.

I mitten av nästa vecka stänger Scania i Oskarshamn ner sin produktion. Hur man löser lönerna till de anställda förhandlar parterna om just nu.

– Vi sitter i möte och räknar med att kunna ge ett besked i morgon fredag, säger Mikael Johansson, ordförande i företagets verkstadsklubb.

Det var på onsdagen som beslutet kom om ett produktionstopp på Scania i två veckor. Orsaken är coronaviruset som bland annat gör att det är brist på komponenter till bilindustrin.

– Vi har krisat förr men aldrig på det här viset. Just nu handlar det om att vi inte kan bygga bilar och det har vi aldrig varit med om tidigare, säger Scanias presschef Hans-Åke Danielsson som beskriver situationen som dramatisk.

– Ja, vi har ett akut läge och just nu vet vi inte hur vi ska lösa ersättningen till de anställda. Men vi har gott hopp om att lösa situationen på ett bra sätt.

Produktionsstängningen, som berör omkring 2 700 anställda vid fabriken i Oskarshamn, ska vara under två veckor fram till och med den 6 april.
Foto: Roger Carlsson
Produktionsstängningen, som berör omkring 2 700 anställda vid fabriken i Oskarshamn, ska vara under två veckor fram till och med den 6 april.

Enligt Hans-Åke Danielsson har Scania en mängd olika alternativ som företaget själv förfogar över. Flexibilitetsavtalet är ett, ett annat är den så kallade tidsbanken där arbetstiden för de anställda kan variera efter hur mycket som finns att göra.

– Tidsbanken ligger dock bara på fem timmar i veckan och här pratar vi om 38 timmar i veckan. Ska den användas måste vi ha en samsyn om att vi kan göra avsteg från avtalet, säger Hans-Åke Danielsson.

I spåren av coronaviruset har även regeringen gått ut med åtgärder som ska göra det lättare för näringslivet att rida ut krisen.

– Jag vill inte spekulera i vilka alternativ som kan bli aktuella, men helt klart finns det möjligheter att skjuta till pengar som inte funnits tidigare. Staten öppnar också upp för att införa korttidsvecka, säger Hans-Åke Danielsson.

Produktionsstoppet väcker givetvis tankar hos de anställda och när skiften löste av varandra på torsdagseftermiddagen gav flera uttryck för oro.

– Ja, självklart är folk oroade över det som händer men samtidigt tar vi det med en nypa salt. Och med tanke på läget i Frankrike så visste vi nog att det här skulle komma, säger Muhamet Fanici.

– En lastbil består av många tusen komponenter och det här visar hur sårbara vi faktiskt är.

Muhamet Fanici tycker att coronavirusets framfart har fått för stor uppmärksamhet. ”Saker och ting förstoras upp i media.”
Foto: Roger Carlsson
Muhamet Fanici tycker att coronavirusets framfart har fått för stor uppmärksamhet. ”Saker och ting förstoras upp i media.”

Vad som händer med personalen under produktionsstoppet vet han inte.

– Informationen igår var att det kunde bli aktuellt för oss att vara kvar på arbetsplatsen och utföra andra arbetsuppgifter, men det kan ha ändrats idag, fortsätter Muhamet Fanici.

– Det finns ju saker att göra men bara i några dagar, inte veckovis.

Kollegorna Stefan Unefjord och Lasse Andersson vet inte heller vad som väntar dem de kommande veckorna.

– Nej, det enda som vi vet är att produktionen stängs ner 23.12 på tisdag kväll. Men vi har ingen aning om hur det blir sedan, de sitter väl och förhandlar nu, säger Stefan Unefjord.

Både han och Lasse Andersson hoppas att stoppet inte förlängs.

– Blir det för långt stopp vet man ju inte vad som händer, säger Lasse Andersson.

Trots viruset har produktionen gått för fullt fram till nu.

– Ja, det stämmer. Vi går för fullt fortfarande. Det enda som märks är att fler är hemma och sjuka, säger Lasse Andersson.

Även personalen på restaurang Furan på Scania i Oskarshamn berörs av beslutet. Där jobbar 13 personer.

– Vi kommer att ha öppet men med minimal bemanning under stoppet. Detta för att kunna erbjuda enklare mat till de som ändå är på plats, säger Henrik Strinning, vd för företaget Compass Group som driver restaurangen.

– Det som händer är självklart tråkigt men det är bara att anpassa sig till situationen. Jag tror inte heller att det här blir långvarigt utan att hjulen börjar rulla snart igen. Något annat är inte möjligt.

Vad händer med er personal under stoppet?

– Vi kommer att utnyttja lagen om korttidsarbete, det vill säga att de anställda är lediga på 60 procent och får lön för 40 procent av tiden.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Barometern Oskarshamns-Tidningen och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.