Flera misslyckades att komma fram till 112

Flera personer försökte rapportera bråket i Kristineberg på påskafton, men kom inte fram.
Oskarshamn • Publicerad 28 april 2011

– Vissa tider kommer det in fler 112-samtal än vad vi är bemannade för. Men samtalen besvaras alltid, även om det tar några sekunder mer än vad vi skulle vilja, säger Therese Ledel, produktionschef på SOS Alarm i Växjö.

Bråket bröt ut vid 15-tiden på parkeringen i Kristinebergs centrum. Många personer som befann sig där av andra skäl fick bevittna det hela, däribland barnfamiljer.

Nu har det kommit fram att flera försökte ringa 112 och rapportera bråket, men inte kom fram.

– I en nödsituation kan fyra-fem signaler kännas som evighet. Vi jobbar för att besvara alla samtal så fort som möjligt, helst inom åtta sekunder. Man kan inte strunta i att svara på ett 112-samtal, säger Therese Ledel.

Kristin Ekstrand
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.