Färre trafiksyndare 2002
- Personalläget är som det är i polisområdet. Vi har tappat folk. Vi får ofta gå in och jobba med annat polisiärt arbete än trafik-övervakning, berättar Anders Wijkman.
Han är ena halvan av polisområdets trafik-avdelning. Andra halvan heter Åke Johansson. På sin lott har duon att övervaka trafiken i Oskarshamns polisområde, kommunerna Mönsterås, Högsby, Oskarshamn och Hultsfred.
2001 fastnade 436 fortkörare i Anders och Åkes fartkontroller. 48 av dem blev av med körkortet.
39 miste körkortet
Ifjol, 2002, åkte 356 fartsyndare fast. Av dem blev 39 av med körkorten.
- Minskningen beror inte på att folk blivit laglydigare. Den beror på att vi haft färre kontroller, kommenterar Åke Johansson.
Färre kontroller av rattnykterheten blev det också. Trafik-avdelningen nådde inte målet, 4 000 utandningsprov. 3 400 utandningsprover genomfördes. Ett 60-tal rattfyllerister ertappades i rutinkontrollerna.
- I de flesta fall handlade det om grovt rattfylleri, berättar Åke Johansson.
De svåra trafikolyckorna minskade något i antal. Totalt omkom 17 personer i trafik-olyckor i Kalmar län 2002. Bara en av dem omkom i en olycka i Oskarshamns kommun. Tre av omkomna dödades i trafikolyckor i Mönst-erås.
Den tidigare så olycksbelastade E 22 genom Oskarshamn har under hösten försetts med mitträcken både söder och norr om Oskarshamn.
- Vi sätter stor tilltro till mitträckena, säger Anders Wijkman och hoppas att räckena ska hålla nere olyckssiffrorna.
Han hoppas också att räckena ska hjälpa till att hålla nere de tidigare så höga snittfarterna på E 22.
Färre bilbälten i städerna
Bilbältesanvändningen har trafikpoliserna också hållit ett öga på.
- Ute på landsvägen är bältes-användningen hög. Inne i staden är det sämre. Vid en mätning inne i Oskarshamn hade bara 68 procent bältet på. Då gick vi ut med en kampanj och gjorde sedan en ny mätning. Bältesanvändandet hade då stigit till 80 procent, säger Anders Wijkman.