Det pekar uppåt för flyget
För hela 2005 räknar Ulf Nilsson, verkställande direktör i bolaget Utab, som driver flygplatsen, att omkring 10 300 passagerare har flugit till och från Oskarshamn. Bara under 2001 och 2002 har passagerarantalet överstigit 10 000 passagerare. Men under dessa båda år gick det tre turer per dag till och från flygplatsen mot bara två dagsturer i dag.
Största ökningen i landet Bara under november var ökningen 20,4 procent, vilket är den största ökningen i hela landet. Totalt var det 238 passagerare fler som flög än under samma månad förra året.
- Det här medför nu att vi måste bygga ut parkeringen med 17 platser. Vid några tillfällen har det nämligen varit helt fullt på parkeringen, säger Ulf Nilsson och berättar att kostnaden för detta kommer att ligga kring 65 000 kronor.
Mitträcke på E 22 En av förklaringarna till det ökade antalet passagerare, åtminstone under november, kan vara att det då pågick en kampanj med så kallade prova på-turer, med lägre biljettkostnad än normalt. En annan förklaring kan också vara att Kalmar ställt in en tur mellan Kalmar och Arlanda.
- Men jag tror även att utbyggnaden av mitträcke på E 22 har bidragit till ökningen. Tidigare hade trafiken från norr till flygplatsen en farlig
vänstersväng att göra, men den är nu borta. Tidigare fanns det passagerare som tvekade att göra den svängen, säger Ulf Nilsson som givetvis är glad över den uppgång som skett.
Men han ser också orosmoln på himlen inför framtiden. Bara under 2004 gjorde flygbolagen en sammanlagd förlust på inrikestrafiken med en miljard kronor.
- Tyvärr är det så att den miljöavgift som införs under 2006 kan vara det som får flygbolag att lägga ned, tror Ulf Nilsson.
Han berättar också att flygbranschens organisation Svenskt flyg arbetar mot avgiften och har tagit fram avskräckande visioner om vilka flygplatser som kan komma att vara kvar om tio år.