Annons

Lokala bussbolag förlorare i kampen om skolskjutsarna

Degerhamns buss och taxi och Algutsrums buss och taxi är förlorare i den nya skolskjutsupphandlingen.
Allmänheten sägs vara vinnare.
Öland • Publicerad 19 mars 2008
Allan Magnusson investerade i Macken i Degerhamn. Nu får han ingen nytta av tvätthallen för stora fordon.
Allan Magnusson investerade i Macken i Degerhamn. Nu får han ingen nytta av tvätthallen för stora fordon.Foto: 

Fram till nu har skolförvaltningen skött upphandlingen av skolskjutsarna till grundskolan i Mörbylånga kommun. Men från och med höstterminen 2008 är det Kalmar Läns Trafik som står för upphandlingen. Och när detaljerna blev klara, stod det också klart att skolbussföretag i Mörbylånga kommun förlorat anbudsgivningen.

-Skolskjutsarna har handlats upp i den ordinarie linjeupphandlingen. I princip alla skolskjutsar ska nu också linjeläggas och det betyder att vanliga bussresenärer också kommer att kunna åka de bussturer som kör skolbarnen, säger Katharina Seijsing, trafikchef på KLT.

Annons

I upphandlingen ställdes krav på alkolås, trepunktsbälten, handikappanpassning för minst en rullstol per fordon, automatiskt utrop och display samt miljöklass 2005 för samtliga bussar. Det blev Bergkvarabuss som kammade hem i stort sett hela skolskjutstrafiken.

Degerhamns buss och taxi har kvar en enda handikappanpassad tur och Flexbuss kör en tur till Degerhamn.

På Algutsrum Buss och taxi är Sven Erik Sjöström tvungen att säga upp en heltidsanställd och en timanställd.

-Det är trist. Vi har kört skolskjutsar i 50 år. Men vi hade inte en chans att konkurrera med det bud som Bergkvarabuss la. KLT ställde krav som innebär att vi måste köpa in nya fordon och Bergkvarabuss som har en stor busspark får ett helt annat pris på sina bussar, säger Sven-Erik Sjöström, som tror att nyordningen blir dyrare för kommunen i det långa loppet.

Han är inte säker på om han ska ha kvar sin taxirörelse.

-Jag får se. Men jag ser mig om efter annat jobb.

Lägger han av, finns inte någon lokal taxifirma i Färjestadsområdet.

För Degerhamns Bus och Taxi ser det lika illa ut.

Allan Magnusson investerade i en tvätthall och upprustning av Macken i Degerhamn för ett par år sedan. En tvätthall som han nu inte kommer att få någon större användning av.

-Skolskjutsarna är halva vår omsättning. Jag måste avskeda två anställda som kört för mig i många år. Själv har jag kört skolbarn i 37 år. Nu har jag bara färdtjänst och sjukresor kvar, förutom vanlig taxi. Vi kommer inte att kunna ha samma service. Vi får se hur länge vi håller på.

Annons

Leif Hansson ägare till Gårdbybuss berättar att han aldrig la något bud på skolskjutsarna.

-Vi jobbar med våra egna paketresor i stället och sedan har vi kontrakt med kommunen fram till 2012 när det gäller mattransporter. Vi berörs inte utan jobbar på som vanligt.

? Skolskjutsarna till grundskolan kostade 6 176 000 kronor under 2007.

? Kostnaden för skolskjutsarna i 2008 års upphandling är svårberäknad, eftersom de nu ingår i den ordinarie linjetrafiken.

? Bergkvarabuss ska köra till Glömmingsskolan, Gårdbyskolan och Torslundaskolan och Alunskolan.

? Degerhamns buss och taxi kör en handikapptur till Alunskolan.

? Flexbuss kör en tur i Degerhamnsområdet.

? I den gamla upphandlingen fick bussföretagen betalt per kilometer. Föräldrar och kompisar kunde åka med gratis i mån av plats. I den nya ska kommunen betala busskort till KLT för eleverna. Kostnaden för dem är inte klar. Kommunen får också betala för underskott på linjetrafiken. Den kostnaden blir mindre ju fler privatpersoner som åker.

Sofia Hedman
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons