Volvochefen tror på kurslyft
Prislappen ligger på 53–68 kronor per aktie, vilket motsvarar ett totalt värde på Volvo Cars på 163–200 miljarder kronor, enligt ett pressmeddelande från bilföretaget.
– Jag tycker att det är viktigt att priset ska stå i relation till värdet av företaget. Samtidigt ska det vara ett pris som köparna tycker är rimligt och som ska erbjuda en möjlighet för investerare att se en bra värdeutveckling i tiden framåt, säger Håkan Samuelsson, vd på Volvo Cars, till TT om värderingen på bolaget.
Dukat för småsparare
Enligt honom kommer det att finnas stora möjligheter för småsparare som är intresserade av att investera i bolagets aktier.
– Det kommer att finnas en stor möjlighet och vi har förberett för stort intresse från privatpersoner. Det är svårt att spekulera i hur stort. Det det får visa sig, säger Håkan Samuelsson.
Volvo Cars bekräftar även beskedet som kom för två veckor sedan att det görs en emission av nya aktier till ett värde av 25 miljarder kronor i samband med introduktionen på Stockholmsbörsen. I nyemissionen har fonder som AMF, Swedbank Robur, If, Nordea Fonder, Skandia Fonder och Danica Pension garanterat köp av aktier för 6,4 miljarder kronor.
Kvarstår som huvudägare
Geely Sweden – ett helägt dotterbolag till Zhejiang Geely Holding, som förvärvade Volvo Cars 2010 – planerar att kvarstå som Volvo Cars största aktieägare efter börsnoteringen.
– Vår huvudägare är en kinesisk privatperson som har varit väldigt stöttande för Volvos utveckling så här långt och jag är övertygad om att det fortsatt kommer att vara så i framtiden, säger Håkan Samuelsson.
– Volvo har alltid varit ett globalt företag och vi säljer bilar över hela världen. Det är naturligt att vi också ägarmässigt nu blir mer globala. Men den största aktieägaren kommer fortsatt att vara en kinesisk privatperson, säger Samuelsson.
Efter transaktionerna i samband med noteringen räknar Volvo Cars med att 19,5–24 procent av aktierna kommer att handlas fritt på börsen.
Stort vinstlyft
I prospektet redovisar Volvo Cars en ökning av försäljningsvolymen på 18 procent till 530 649 bilar under årets första nio månader. Omsättningen ökade med 14 procent till 202 miljarder kronor, medan rörelseresultatet ökade till 16,6 miljarder kronor – upp från 3,6 miljarder.
Rörelsemarginalen fyrdubblades till 8,2 procent, upp från 2,0 procent under motsvarande period ett år tidigare.
Under åren inom Geelysfären har Volvo Cars försäljning ökat till fler än 770 000 bilar per år, upp från 373 525 bilar 2010, enligt bolaget.
Bara el 2030
Elektrifieringen går framåt och i takt med att den nya teknologin växer fram kommer också fler aktörer in på fordonsmarknaden. Men Håkan Samuelsson är inte orolig att Volvo inte kan hänga med i konkurrensen om elbilskunderna.
– Volvo kommer att vara en av de absolut snabbaste att ställa om. Redan till 2030 ska alla våra bilar vara elektriska, säger Håkan Samuelsson.
– Elektrifieringen innebär nya aktörer och hårdare konkurrens och det är väldigt uppfriskande för alla.
Om att noteringen sker på Stockholmsbörsen, säger Samuelsson:
– Investerare är väldigt globala så Stockholmsbörsen är väldigt global. Men Volvo som svenskt märke kommer att få ett väldigt stort intresse på Stockholmsbörsen.
Fakta: Återkomsten
Det Göteborgsbaserade Volvo Cars, grundat 1927, kommer i och med noteringen tillbaka till börsen efter 22 år som onoterat bolag – först inom den amerikanska Ford Motor-sfären och sedan 2010 som en del av den kinesiska Geely-sfären.