Annons

Viruset skapar jätteköer till 1177

Coronaviruset (TT) • Publicerad 2 mars 2020 • Uppdaterad 3 mars 2020
Vårdguiden 1177 är överbelastad av samtal om coronaviruset. Arkivbild.
Vårdguiden 1177 är överbelastad av samtal om coronaviruset. Arkivbild.Foto: Claudio Bresciani/TT

Telefonerna går varma till Vårdguiden 1177 till följd av oron för coronavirusets spridning. I Västra Götaland kallar man in extrapersonal för att kunna svara på alla samtal om coronaviruset.

– Nästan alla samtal handlar om corona, säger Jill Johansson, tillförordnad verksamhetschef vid 1177 i regionen, till Aftonbladet.

Annons

Hos 1177 i Västerbotten var väntetiden vid lunchtid på måndagen över en timme lång. Vid kötider längre än 45 minuter får den som ringer 1177 ett telefonmeddelande om att försöka ringa igen senare.

– Det är otroligt ovanligt att vi har det så här i Västerbotten. Vanligtvis har vi en väntetid på 14–15 minuter. Jag har jobbat här sedan 2002 och jag har aldrig varit med om det, säger verksamhetschefen Karina Salomonsson till Västerbottens-Kuriren.

I Jönköpings län beräknar man att en tredjedel av alla samtal till 1177 handlar om coronaviruset. Enligt P4 Jönköping har organisationen i det närmaste gått in i stabsläge och ringt in all extrapersonal det går att få tag i.

Här saknas innehåll

TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons