Annons

Under klubban: Världens äldsta par Levi's?

Försvunna guldmynt, skattletare på rymmen, spöklika "Mona Lisa"-foton – och kanske världens äldsta par Levi's.
Historien om det sjunkna fartyget Central America innehåller det mesta. Nu bjuds en del av fynden ut på auktion i USA.
USA • Publicerad 3 december 2022
Fred Holabird visar upp auktionskatalogen i Reno.
Fred Holabird visar upp auktionskatalogen i Reno.Foto: Scott Sonner/AP/TT
Den 12 september 1857 går SS Central America under i hårt väder utanför USA:s östkust.
Den 12 september 1857 går SS Central America under i hårt väder utanför USA:s östkust.Foto: Johan Hallnäs/TT
Paret Ansel och Adeline Eastons koffert på havsbotten. Fotot togs före bärgningen 1990, men innehållet bjuds ut först nu.
Paret Ansel och Adeline Eastons koffert på havsbotten. Fotot togs före bärgningen 1990, men innehållet bjuds ut först nu.Foto: California Gold Marketing Group/AP/TT
Odaterad teckning föreställande ångfartyget Central America.
Odaterad teckning föreställande ångfartyget Central America.Foto: Library of Congress/AP
Forskaren Bob Evans med en del av guldet från SS Central America. Arkivbild.
Forskaren Bob Evans med en del av guldet från SS Central America. Arkivbild.Foto: Jae C Hong/AP/TT
Tommy Thompson fotograferad 1989 med ett gyllene 50-dollarsmynt från SS Central America. Sedan dess har mynten försvunnit, och Thompson sitter numera i fängelse.
Tommy Thompson fotograferad 1989 med ett gyllene 50-dollarsmynt från SS Central America. Sedan dess har mynten försvunnit, och Thompson sitter numera i fängelse.Foto: Lon Horwedel/The Columbus Dispatch/AP/TT

När SS Central America sjönk i en orkan utanför South Carolina en höstdag för 165 år sedan gick inte bara 425 liv förlorade. Hon var lastad med så mycket guld att katastrofen blev starkt bidragande till vad som kallats världens första globala finanskris, "The Panic of 1857".

På den tiden föredrog många sjövägen, via Centralamerika, mellan guldruschens Kalifornien och USA:s östkust. De 578 personerna ombord var ett brokigt tvärsnitt av det unga USA:s befolkning, alltifrån grovarbetare till förnäma societetsdamer.

"Guldets skepp"

Annons

Så när vraket hittades 1988 var det en sensation, en aldrig tidigare skådad tidskapsel full med rikedomar av både ekonomiskt och kulturellt slag.

– Titanic kallas "drömmarnas skepp". Detta kallas "guldets skepp", har den brittiske marinarkeologen Sean Kingsley sagt till The Observer.

Han tycker att de personliga föremål som har bärgats är det riktigt intressanta. Bland dem finns daguerrotypier, tidiga porträttfoton på glasplåt.

– För mig är guldet en distraktion. Glasplåtarna är de riktiga stjärnskatterna från detta vrak.

Porträtt som når ut

De flesta personer på bilderna har inte gått att identifiera, men det verkar nästan öka fascinationen bland samlare. Ett av porträtten som ska säljas kallar Kingsley för "djupets Mona Lisa".

– En vacker 18-åring, eller hur gammal hon nu är, med smycken och spets runt bara axlar. En sådan bild når ut på ett sätt som ett gammalt mynt aldrig kan, sade han i samband med att en del av bilderna publicerades i tidskriften Wreckwatch tidigare i år.

Dock har det krävts flera decenniers dramatik innan en del av dessa skatter nu kan bjudas ut av en liten auktionsfirma i Reno, Nevada.

Skattletaren Tommy Thompson blev världsberömd för att ha lett expeditionen 1988. Men knappt hann man börja bärga dyrbarheterna förrän stämningarna började hagla. Bland annat hävdade försäkringsbolag att de ägde lasten, eftersom de en gång i tiden betalat ut ersättningar efter kapsejsningen.

Trodde inte honom

När de avspisats i domstol stämde Thompsons finansiärer honom för att inte ha fått betalt. Han gick under jorden i flera år, och när han dök upp igen vägrade han berätta var allt guld finns.

Thompson dömdes att betala i guldmynt motsvarande hundratals miljoner kronor, men den nu 70-årige skattletarveteranen sitter fortfarande i fängelse – domstolarna avvisade förklaringen att han inte vet var guldet tagit vägen.

Annons

Under tiden har mer av skeppets skatter bärgats, och genom åren har flera tidigare auktioner hållits. Bland annat såldes en guldtacka för 8 miljoner dollar. Den kallas Eureka och är stämplad med 17 433,57 – värdet i dollar då den tillverkades i San Francisco på 1850-talet. Stämpeln gör att den har klassats som ett mynt, och kan i så fall vara det dyrbaraste sådana i hela världen.

Kan vara Levi's

Men inför helgens auktion är det något mer vardagligt som väckt störst intresse: ett par byxor. De har värderats till så mycket som en miljon dollar, eftersom de enligt en del bedömare tillverkades för den sedermera globala jeansjätten Levi Strauss.

Jeansen ingår i bagage som bärgats från två förstaklasshytter. Bagaget var packat i väskor tillhörande passagerarna Ansel och Adeline Mills Eastons samt krigsveteranen John Daniel Dement, och innehållet förblev välbevarat i över 100 år tack vare den kalla, syrefattiga miljön 2 000 meter ner under Atlantens yta.

De prydligt ihopvikta byxorna tros vara Dements guldvaskarkläder. Det som gör dem speciella är "femknappsgylfen" – ett speciellt kännetecken för Levi's jeans ända sedan 1800-talet.

Enligt auktionsfirman Holabird är Dements byxor troligen tillverkade antingen av Levi Strauss själv eller åtminstone en underleverantör i San Francisco. Strauss hade grundat sitt företag i guldruschstaden bara några år innan SS Central America förliste, så jeansen är i så fall ett av de äldsta bevarade paren.

Största skatten

På nyhetsbyrån AP:s fråga säger en representant för Levi Strauss & Co att det i nuläget är "spekulationer att byxorna i Dements väska gjordes av oss", men att företaget ändå är intresserat av varorna som bjuds ut.

Och det är bolaget inte ensamt om.

– Det finns samlare som väntat på att dessa spektakulära föremål ska komma ut på marknaden ända sedan det legendariska skeppet hittades 1988, och tidskriften Life då utnämnde det till USA:s största återfunna skatt någonsin, säger Fred Holabird, chef på auktionsfirman Holabird Western Americana Collections i Reno, till AP.

Fakta: SS Central America

Ett ångfartyg som gick New York–Panama. Att ta sjövägen mellan USA:s öst- och västkuster var ännu vid denna tid mycket attraktivare än landvägen: Trots den långa omvägen via Centralamerika kunde resan göras på 3–4 veckor, medan det på land kunde ta upp till 5 månader.

Skeppet hade 578 personer ombord, och en last om bland annat 13,6 ton guld, när hon avgick från Colón i Panama den 3 september 1857. Efter ett stopp i Havanna, Kuba, drabbades ångaren av ett oväder. Efter flera dygns kamp sjönk hon. De få andra fartyg som fanns i närheten, däribland det norska barkskeppet Ellen, kunde bara rädda ett mindre antal passagerare, i första hand kvinnor och barn. 425 personer miste livet.

Olyckan sågs som en av de värsta i USA:s historia. Förutom kostnaden i människoliv hade finansmarknaden i New York räknat med den gigantiska guldleveransen. Att den uteblev bidrog till "The Panic of 1857", en finanskris som på grund av telegrafens utbredning några år tidigare kunde sprida sig över stora delar av världsekonomin.

TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons