Tv-försäljningen boomade under 2020
Inställda konserter, idrottsevenemang och färre besök på barer och restauranger. Coronapandemin har fått många i Sverige att hålla sig hemma mer än vanligt för att minska risken för smittspridning.
Som en konsekvens av hemmasittandet har elektronikförsäljarna haft ett ovanligt bra år, enligt Elektronikbranschen. Branschorganisationens siffror för 2020 visar på en ökning av försäljningen med 12 procent, räknat i kronor och ören.
– I början av året såldes det ganska mycket för hemmakontoret, som dataskärmar och webbkameror. Senare under våren började försäljningen av tv-apparater och spelkonsoler ta fart. Folk insåg att de inte bara skulle jobba hemma, utan även roa sig hemma, säger Elektronikbranschens vd Klas Elm.
"Det nya normala"
Försäljningsvärdet av samtliga tv-apparater ökade med 29 procent under 2020. Allra mest ökade försäljningsvärdet av tv-apparater med skärmar på 65 tum och uppåt – kategorin ökade med 50 procent under året.
Elm säger att 65-tumsskärmar har blivit "det nya normala".
– Paneltekniken är så pass bra nu att man kan ha hur stor skärm som helst, det är väggen som sätter gränsen. Dessutom har de kommit ner i pris och blivit möjliga att köpa för gemene man, säger Elm.
Lodrät utveckling
Försäljningsvärdet av spelkonsoler ökade med 18 procent under 2020. Däremot kröp försäljningsvärdet av mobiltelefoner sig fram i lodrät riktning med en nollprocentig utveckling.
– Marknaden har mättats, många har en ny modern telefon. Längden ökar också i hur länge man behåller sina telefoner. Tidigare var det kortare och kortare intervaller, nu har det brutits och man har dem lite längre tid, säger Elm.