Annons

Tudelat år för campingen – hoppet vänds mot 2021

Pandemin har lett till att flera campingaktörer haft rekordår – samtidigt som andra i branschen lidit av inställda evenemang och frånvaron av utländska besökare. Nu vänds hoppet till 2021.
Ekonomi • Publicerad 1 januari 2021
På bilden: Köpingbaden Camping, Köpingsvik, Öland.
På bilden: Köpingbaden Camping, Köpingsvik, Öland.Foto: Mikael Fritzon/TT

Trots att Campingsverige tycks ha klarat sig bättre än branschkollegor som hotellkedjor och resebolag, har pandemin inte gått sektorn obemärkt förbi, enligt flera aktörer.

Våren var som tuffast, när ovissheten om högsäsongen var ett faktum och restriktioner och rekommendationer från regeringen och myndigheter duggade tätt, enligt Peter Jansson, vd på branschorganisation SCR Svensk Camping.

Annons

I takt med att sommaren närmade sig ökade antalet gäster successivt.

Men SCR vittnar om ett “väldigt underligt år”, med stor variation mellan hur det har gått för olika campinganläggningar, berättar Peter Jansson.

– Vissa av våra medlemmar har haft rekordår, medan vissa har haft det betydligt svårare, säger Peter Jansson.

– När stora arrangemang blir inställda tappar campingplatserna i närheten beläggning på att gästerna inte besöker campingar i samband med event. Däremot har de campingar som inte gästas i samband med arrangemang klarat sig lite bättre, fortsätter han.

Även campingplatserna i anslutning till den norska gränsen har haft ett tufft år.

Ljusglimtar

Trots att branschen lidit ett beläggningstapp på omkring 20 till 25 procent, jämfört med året innan, beskriver Peter Jansson 2020 som ett “hyfsat bra år utefter förutsättningarna”.

– Vi har tappat mycket på att utländska turister inte kommit till Sverige, som vanligtvis står för omkring 25 procent av besökarna. Det har dock täcks upp lite grann av fler svenska besökare än tidigare år på vissa anläggningar.

Samtidigt som det finns flera ljusglimtar, som påbörjade av vaccineringar, ser han på den kommande säsongen med tillförsikt.

– Vi tror att det kan bli en bra säsong, om inga andra saker tillstöter under resans gång, som att vaccinen inte är så effektiva som hoppats, säger Peter Jansson.

"Pandemisäkert"

Campingkoncernen First Camp är ett av Sveriges största campingföretag, med närmare 45 anläggningar.

Annons

Johan Söör, vd på bolaget, sammanfattar året med att sektorn har “kommit lindrigt undan”, jämfört med branschkollegor som hotellnäring och resebolag.

– Camping är ett säkert pandemiboende, med husvagn, husbil eller boende i stuga. Som gäst tar man sig även till campingplatser i eget fordon. Men trots det ser vi ett omsättningstapp på omkring 15 till 20 procent i år, säger Johan Söör.

Tappet kommer framförallt från de utländska gästernas tydliga frånvaro, endast ett fåtal från andra länder har besökt svenska campingar i år. Däremot har de svenska gästerna ökat något på vissa av koncernens anläggningar under året.

– De flesta av våra campingar har öppet året runt, men det högsta trycket är under sommaren. Men från augusti och framåt har det gått bättre omsättningsmässigt än samma tid förra året, tack vare att det har funnits ett intresse för stugboende från både privatpersoner, föreningar och företag.

Rekordsatsning

Samtidigt är han säker på att campingintresse kommer att öka framöver.

– Allt pekar på att det kommer att bli mer populärt, säger han och berättar att First Camp investerar över 130 miljoner kronor under 2021 på att uppgradera nuvarande campingar och nya anläggningar, däribland en expansion i Åhus i Skåne.

Han räds inte en eventuell ökad efterfråga för utlandsresor och chartersemestrar, den dagen pandemin väl är över.

– Inte minst husvagnsförsäljningen har ökat i år, och det finns många nya campare. Jag tror att man kommer vilja fortsätta även när pandemin lugnar sig.

Hur sommaren 2021 kommer att se ut är ännu svårt att säga med säkerhet, då majoriteten av bokningarna görs med relativt kort varsel innan gästerna väl dyker upp.

– Påsken är årets första stora campinghelg, så hur det blir då kan vara ett tecken på hur sommaren kommer att bli, säger Johan Söör.

TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons